2021-07-09 På väg över Tjörnbron
Vi bestämde oss för att åka till Pilane och Akvarellmuséet när vi vaknade. Enligt väderprognosen skulle det vara fint väder på Tjörn fram till klockan fyra.
2021-07-09 Big
Patinerad brons, Erwin Wurm Österrike
2021-07-09 Fat Convertible
Lackerad aluminium, Erwin Wurm Österrike
2021-07-09 Reflections on the Presence of Time
Patinerad brons, Maria Miesenberger Sverige
2021-07-09 Venice Sleeper
Järnvägsslipers, Sean Scully Irland
2021-07-09 Moor Shadow Stack
Cortenstål, Scean Sully Irland
2021-07-09 Stainless Steel Stack
Rostfritt stål, Sean Scully Irland
2021-07-09 Zink Tanks
Galvaniserade vattentankar, Sean Scully Irland
2021-07-09 Air Cage
Cortenstål, Sean Scully Irland
2021-07-09 Himmel lätt och tung som bly / kärna
Gamla lantbruksredskap, Jenny Carlsson Sverige
2021-07-09 Learning to Fly
Cortenstål, Coderch & Malavia Spanien
2021-07-09 Giant of Salt
Patinera polyester, Cortenstål, Coderch & Malavia Spanien
2021-07-09 Earth
Patinerad brons, Ida Koitila Sverige
2021-07-09 Spring
Brons, Tony Craig Storbritannien
2021-07-09 In Paraise of Subtleties
Keramik, Elsa Binder Ekedahl Sverige
2021-07-09 Anna
Glasfiber/marmorpulver, Jaume Plensa Spanien
2021-07-09 Tower with Two Holes
2021-07-09 Hålkort
När vi sett alla konstverkan hämtade vi kaffekorgen i bilen och satte oss i skuggan (26 grader!) under en ek vid Pilanes gravfält. Kaffe och hembakade bullar smakade förträffligt. Årets utställning på Pilane var inte den bästa vi sett, för många fyrkantiga lådor.
2021-07-09 Akvarellmuséet - Hundertwasser
Friedensreich Hundertwasser (från början Friedrich Stowasser), född 15 december 1928 i Wien, död 19 februari 2000 på RMS Queen Elizabeth 2 i Stilla havet nära Nya Zeeland, var en österrikisk bildkonstnär och formgivare. I enlighet med en sista önskan jordfästes han den 3 mars 2000 på sin tomt i Kawakawa i vad han själv hade gett namnet De Lyckliga Dödas Trädgård. Till största delen självlärd var Hundertwasser okuvlig i sin konstnärliga vision.
2021-07-09 Del av ångbåt
1950, St Mandé/Seine, blandteknik
2021-07-09 Solnedgång i Österrike
1955, Grabelsdorf/Carinthia, blandteknik
2021-07-09 Blödande hus
1952, Wien, blandteknik. "Här har jag målat en skyskrapa för att bevisa att till och med skyskrapor går bra om de är individuella och fulla av liv. Fönstren är fyllda av olika elixir. De glittrar och blöder i komplementfärgerna rött och grönt, blått och orange. Huset är en levande organism som känner glädje och sorg. Huden, ytterväggarna, blöder som människohud.
2021-07-09 Människor ("komplement till träd")
1949, St Mandé/Seine, akvarell och kol. "Människan har tre hudar: Hon föds i den första, den andra är hennes klädsel och den tredje är fasaden till hennes hus. "
2021-07-09 Självporträtt
1951, Marrakesh, akvarell
2021-07-09 Greklands ände
1980, Tlaquepaque, väv, vävare: Theo Riedl
2021-07-09 Kommunist med vingar
1974, Tonala, väv i ull, vävare: Rafael Morquecho
2021-07-09 Destination för det gröna molnet
1974, Tonala, väv i ylle, vävare: Gobelinus Riedl. "Jag föreställer mig spiralen som något vegetativt, med utbuktningar där linjerna tjocknar eller smalnar, ungefär som årsringarna i ett träd, men med den skillnaden att de inte är koncentriska ringar utan en spiral.".
2021-07-09 Det jag fortfarande inte vet
1960, La Piquadiére, blandteknik. "Spiralen är en symbol för livet och döden. Spiralen befinner sig i den skärningspunkt där livlös materia förvandlas till liv. Jag är övertygad att det också är religiöst förankrat, och det bekräftar också vetenskapen att livet måste börja någonstans och att vi utvecklats ur livlös materia"
2021-07-09 Närbild av oändlighet - Tagores sol
1994, Wien, blandteknik. "Min spiral växer och dör vegetativt - alltså vindlar sig spiralen fram som en flod, enligt de lagar som styr hur växter växer. Den får ta sin egen bana och jag följer med. På så sätt slipper jag misstag."
2021-07-09 Skägget är den skallige mannens gräs
1961, La Piquadiére, blandteknik. "Huvudena i mitt måleri bestod ju redan av jordlager så det var helt logiskt att det skulle växa gräs i jorden."
2021-07-09 Gula hus - det gör ont att vänta på kärleken när den är någon annanstans
1966, Venedig, blandteknik
2021-07-09 Gult testamente
1971, Bremen, silkscreen i 22 färger över silverfolie på kartong
2021-07-09 Rätten att drömma
1986, Kyoto, japanskt träsnitt. "Drömmar är människans yttersta tillflykt där hon kan söka skydd och återhämta sig. Att krossa drömmar är att ta ifrån människan hennes rötter och framtid så att hon inte längre har något att längta efter. Människan livnär sig på drömmar. I vårt rationella samhälle fråntas människan ständigt sina drömmar. Det är ett brott eftersom skapande förutsätter drömmar."
2021-07-09 Rädda regnet - varje regndroppe är en kyss från himlen
1983
2021-07-09 Hunderwasser med sin linjal
1985, foto: Gerhard Krömer. "Den raka linjen är ogudaktig och omoralisk."
2021-07-09 MOP Mashima förbränningsanläggning
Foto, byggt 1997 - 2001. Hundertwasser målade storslagna bilder, ritade hus och skapade fantasifulla stadslandskap som var färgrika, gröna och vibrerande av liv. Han visualiserade den gröna staden, som ett människovänligare alternativ till de gråa rätvinkliga betongfasaderna.
2021-07-09 Förskola i Heddernheim
Foto, byggt 1988 - 1995
2021-07-09 Det gröna citadellet i Magdeburg
Foto, byggt: 2003-2005