Packat och klart

Vi lyfter från Landvetter klockan 22:00 och är framme i Istanbul 01:30. Imorgon och övermorgon ska vi bese Istanbul. Sedan åker vi till Turkiets huvudstad Ankara, därefter till Kapadokien och till sist Antalya, varifrån vi flyger hem.

Bosporus

Vi landade 02:10 lokal tid utanför Istanbul på den Asiatiska sidan och inte förrän klockan halv fem kom vi i säng. Efter tre timmars stärkande sömn väcktes vi. Det första på programmet var en båttur på Bosporen.

Bosporen - Gyllene Hornet

Gyllene  Hornet är viken som delar Istanbul i gamla och nya  staden. På bilden syns den stora Sulyman mosken.

Hagia Sofia

Haga Sofia (Helig Visdom) byggdes på mitten av femhundratalet. Kupolen är 57 m hög och 32 m i diameter. Fram till 1453 var den en kyrka i det Östromerska riket. När Ottomanerna erövrade Konstantinopel  (nu Istanbul) omvandlade de Hagia  Sofia till en moske. Numera är Haga Sofia ett musem.

Halva  kupolen, andra halvan skymdes av byggnadsställningar.

Top Kapi

Top  Kapi var de Ottomanska sultanernas palats. Det har fyra olika gårdar med ett flertal byggnader. Bilden är tagen i andra  gården mot ingången till den tredje.

Hagia Sofia

Hagia Sofia med fyra minareter.

Blå Mosken

Mitt emot Hagis Sofia ligger blå mosken. Den kallas så för att invändigt är den klädd med blå kakelplattor.

I mosken måste kvinnor täcka sitt hår och alla måste ta av sig skorna. Det luktade inte lite fotsvett!

Ottomanerna blev väldigt imponerade av Hagia Sofia så Blå Moskén är byggd i samma stil.

Parken mellan Hagia Sofia och Blå Moskén

Kryddor

Idag har vi åkt buss till Ankara, 50 mil. På väg från lunchen passerade vi några några stånd där de sålde kryddor

Fruktbarhetsgudina

I Ankara besökte vi museet för Anatoliska Civilisationer. På bilden ses en kvinna i terakotta symboliserande fruktbarheten. Figuren är från 5700 fvt.

Solskiva

Solskiva i brons från 2500 fvt.

Kemal Atatürks Mausoleum

I Ankara ligger alla turkars fader Kemal Atatürk i ett enormt mausoleum.

På väg

På väg till Cappadocien på 1000 meters höjd. Mycket glesbefolkat och kargt men många fårskockar med herdar. Nästan inga träd. Vi passerade en stor saltsjö, 80x50 km. Ur sjön utvinnes 50% av Turkiets saltbehov.

Hassan

På vägen från Ankara till Cappadocien passerade vi berget Hassan, en utdöd vulkan, 2800 m hög.

Underjordisk stad

Första anhalten i Cappadocien var en underjordisk stad uthuggen ur vulkanisk sten (tuff). Dörren in till staden stängdes med en kvarnsten.

Här är vi ett sovrum 10 m under marken.

Dockor från Cappadocien

Utanför den underjordiska staden såldes det hemmatillverkade dockor i mängder.

Cappadocien

Klippformationer i Cappadocien med bostäder uthuggna ur klippan. Berget har eroderat så man kan se rakt igenom rummen.

I Cappadocien tror man att man är på en annan planet.

Kanin?

Cappadocien

Kamel?

Kyssande  par?

Cappadocien - Göreme

I dag har det varit regnskurar. Vi fortsatte vårt utforskande av Cappadocien. Stengrottorna i Göreme var bebodda fram till 1930 talet.

Det Vakande Ögat

I Göreme var ett helt träd behängt med Det Vakande Ögat.

Cappadocien - Göreme

Cappadocien - Uchisar

Den här stengrottan i Uchisar ser bebodd ut.

Utsikt innifrån en enkel grottkyrka.

Turkisk afton

På kvällen bevistade vi en Turkisk afton i en stor stengrotta med plats för omkring 300 personer. Det bjöds på olika drycker med tilltugg medan vi såg på turkiska folkdansare, dansande dervish och magdansös.

Magdansös

Cappadocien - Luftballonger

På väg från Cappadocien såg vi en massa luftballonger som flög både högt och lågt över marken.

Mevlana

I Konya besökte vi Mevlana Museet. Mevlana grundade Dervish rörelsen på 1200 talet. Dervischerna snurrar runt runt tills de kommer i trans och på så sätt får de kontakt med hen däruppe.

Mevlanas sarkofag krönt av två turbaner.

Mevlana Museet

Taket i museets kupol.

Mevlana

Dansande Dervish.

Taurusbergen

Kisspaus i Taurusbergen på vägen från Cappadocien till Antalya.

Antalyas hamn.

På förmiddagen besökte vi en juvelfabrik och en skinnfabrik. Efter lunch gick vi på sightseeing i gamla stan.

Här bor vi

Vi bor sista natten på det för den här resan bästa hotellet. Hoppas  vädret är varmt och soligt i morgon förmiddag så vi kan ta ett bad i poolen innan vi åker hem.

Kursuni Nationalpark

Det blev inget dopp i poolen. Det blåste så att det gick vågor i den. Istället besökte vi Nationalparken Kursuni strax utanför Antalya.

Vi promenerade en runda i parken innan vi åt vår sista lunch för de här resan. Sedan var det dags att åka ut till flygplatsen. Incheckning och all olika kontroller gick smidigt. Flygresan hem tog knappt fyra timmar.
Resan har bjudit på många intressanta upplevelser. Det blev en hel del bussresande och vi fick inga sovmornar. Turkisk mat är väldigt god. Många olika grönsaksrätter, både varma och kalla, grillat kött av olika sorter, sist men inte minst många söta smådesserter. Alla medresenärerna var mycket trevliga, vänliga och pratsamma.