Dags för avfärd

Fullmånen lyste på oss när vi åkte ut till Landvetter. Rondellen hemmavid tog vi med en bredsladd för det var glashalt.

Teide - nästan framme

Efter lite mer än fem timmars flygresa såg vi Teide snöklädd glittra i solen. En kvart senare landade vi på Teneriffa Syd. Solen sken, omkring 23 grader i luften. När vi installerat oss på hotellet handlade vi lite förnödenheter för de närmaste dagarna.

Teide

Vi har tillbringat dagen på vår favoritstrand Playa del Camisón. Solen har skinit från en nästan molnfri himmel. Teides topp lyste vit av snö när vi lämnade stranden med inte alltför röda näsor.

Blommande träd

Efter badet gick vi längs strandpromenaden till en bar som hade happy hour. En pint öl kostade 1€. När vi kom tillbaka till vårt hotell hade vi trots allt gått mer än tiotusen steg.

Playa del Camisón

Andra dagen  på Playa del Camisón. Solen skiner men det är bara 18-20 grader i luften och 19 i vattnet. Det hindrar dock inte att näsorna blir rödare och rödare.

Vi befinner oss på 28:e breddgraden vilket betyder att solen mitt på dagen står ungefär 55 grader över horisonten, dvs lika med högsommardag i Billdal.

Morgonpromenad

Gråa moln visade sig på himlen i morse så vi tog en promenad upp på den gamla vulkankäglan som ligger strax intill vårt hotell. När vi kom upp på toppen så hade molnen försvunnit.

La Gomera

Ön La Gomera brukar vara osynlig, inbäddad i dis och moln, men denna morgonen kunde vi skymta den vid horisonten.

Garachico

För att vila lite från solen åkte vi idag på en  bussutflykt till nordvästra delen av Teneriffa. Från Mirador de Garachico 600 meter över havet hade vi fin utsikt över Garachico och det brusande havet. Vi passade även på att dricka en kopp kaffe med panchatkos, kaka med fyllning av Canariska bananer.

Drakblodsträdet

I Icod de los Vinos finns världens äldsta Drakblodsträd (i mitten av bilden ). Det sägs vara 3000 år gammalt, men troligtvis är det bara 400. Det heter Drakblodsträdet för att saven är röd som drakblod.

Puerto de la Cruz

Målet för utflykten var staden Puerto de la Cruz. I ena änden av strandpromenaden låg det inbjudande saltvattensbassänger, tyvärr hade vi inga badkläder med oss.

Utsikt från strandpromenaden.

Kyrka i Puerto de la Cruz

Kyrkan hette någonting som Iglesa Ntr. Sacr. la Pena ... och var förmodligen tillängnad Augustinus.

Sidoaltare

Efter besöket i kyrkan strosade vi runt lite i gamla stan som kändes lite död. Puerto de la Cruz, som ligger på västra sidan av Teneriffa, har mycket mera regn än de södra delarna av ön och därför mindre antal turister. Klockan fem var vi tillbaka.

Playa del Camisón

I morse älgade vi iväg  till marknaden i Los Cristianos. Eftersom solen sken från en helt molnfri himmel så hann vi bara köpa en väska och fyra klämmor (att fästa badhanddukarna till brassestolarna) innan vi forsatte till Playa del Camisón. Efter en hård dag i solstolarna gick vi till en bar och tog var sin pils. Där kom vi i samspråk med ett par från Finland. Dom hade varit gifta i 50 år. Han kom från Karelen och  hon ursprungligen från Österrike. Ingen av dem  kunde ett ord svenska. Men vi lyckades ändå tjôta en hel del.

Balkongvy I

Solen har lyst med sin frånvaro stora delar av dagen. Temperaturen har varit behagliga 20-22 grader, med andra ord bra promenadväder.

Balkongvy II

Solen visade sig under molnkanten strax före den gick i ner. Apropå promenadväder så gick vi faktiskt sju kilometer i eftermiddag.
Idag var det första dagen som vi inte såg den snöiga toppen på Teide.

Morgonpromenad

Ingen sol idag heller :-(. På  hemvägen från  morgonpromenaden köpte vi jordgubbar och en flaska Lambrusco och nu är humöret :-).

Träd med gula blommor

Det har varit disigt väder hela dagen. Vi tog en promenad på förmiddagen och efter lunch låg vi vid poolen. Sent på  eftermiddagen gick vi en längre runda.

Disigt

Trots det disiga vädret har det varit varmt, upp till 25 grader.

Vätskekontroll

På vägen tillbaka var vi tvungna att ta en paus och fylla  på vätskedepåerna.

Efter Marknaden

Klockan halv elva idag hade vi stämt träff med Barbro och Sven-Åke på marknaden i Fanabé. Vi behövde inte vänta på varandra för vi kom fram, från var sitt håll, exakt samtidigt. Soldiset från igår var kvar så det var inte alltför stekande att gå på marknaden. Det handldes lite av varje innan vi satte oss på en uteservering för att vila benen.

Kristi Törnekrona

Sol, sol och åter sol. Idag har vi solat och bränt oss så det känns som vi bar på Kristi Törnekrona, nästan.

Poolen by Night

Vid en ull-demonstration på  vårt hotell för ett par tre dagar sedan träffade vi ett trevligt par från Floda, Divina och Conny. I kväll hälsade vi på dem på  deras hotell och drack lite Sangria.

Baloos favoritmat

Carnival

När vi var ute och promenerade hamnade vi mitt i ett karnivalståg i Los Cristianos.

Teide synlig igen

Solen har lyst sparsamt på oss de senaste dagarna, men imorse var det klart väder. Tyvärr varade det inte länge förrän molnen hopade sig och stängde solen ute.
Snön på Teide har töat bort nästan helt sen vi kom hit.

Hemresa

Innan vi åkte iväg hann vi sola en dryg timme. Flygresan hem tog nästan sex timmar pga motvind.