Kontroll av utrustning pågår

Hej hopp den 25 juli åker vi.

Första stoppet hos Britt och Sigge

Vi anlände strax efter fyra till Ättekulla och Britt och Sigges oas. Vädret var bästa tänkbara, omkring 30 i skuggan. Britt hade gjort broccolipaj och sallad med vattenmelon (sehr mumsig) som vi intog i bersån. Till kaffet åt vi hallonkaka med grädde och cognac. Imorgon bitti ska vi möta Anders, Jenny, Nelly och Novalie på Glumslövs backar för vidare färd söderut.

Hildesheim

Vi mötte Anders, Jenny och barnen på Glumslövs backar och därifrån fortsatte vi mot målet för dagen, som var Gasthaus Klosterturm i Hildesheim. Hela resan med bil och färja har gått väldigt bra. Nelly och Novalie har varit mycket tålmodiga. När vi kom fram handlade vi lite förnödenheter innan vi satte oss i klosterträdgården för att äta middag. Es schmeckt ausgeseichnet! Anders ville ha apfelstrudel till efterrätt, men det hade dom inte, så vi fick nöja oss med glass.

Waldgasthof Sankt Kastl

Igår körde vi från Hildesheim till Waldgasthof Sankt Kastl, som ligger strax söder om Ingolstadt. Det var mycket trafik och mellan Würtsburg och Nürnberg var det rückstau. Gasthofet var mysigt och maten smakade bra. Efter frukosten fortsatte vi mot Italien.

Bibione

Vi startade tidigt för att undvika alltför mycket köer runt München. Men ack vad vi misstog oss. Hela Tyskland och halva Europa var ute och körde. Inte förrän vi passerat Salzburg lättade trafiken. Vi kom fram till Bibione halv fyra och då var temperaturen 35 grader. Vi hämtade ut nyckeln till lägenheten och installerade oss. Anders och Nelly hoppade direkt i poolen medan vi andra gick och handlade mat innan vi också tog ett dopp i poolen. Efter middagen tog vi en promenad för att inspektera stranden (300m). Den såg inbjudande ut och vattnet var ljummet.

Svårfångade tjejer i badet

Idag har vi solat och badat så mycket vi har orkat. Vi tog dock en paus till lunch. Det har varit 37 grader som varmast i luften och 28 i vattnet. Nelly var till slut så utmattad att hon somnade i solstolen. Myggen sticker hemskt på kvällen, farmor och Nelly är värst drabbade.

På väg till pizzerian

På förmiddagen badade vi i poolen och på eftermiddagen i havet. Vädret är fortfarande nydeligt, 35/28. På kvällen gick vi först till en pizzeria och åt och därefter tog vi bussen in till Bibione Centro för att shoppa.

Novalie är törstig

Vädret är fantastiskt. Solen skiner från en molnfri himmel. Igår visade termometern på badstranden 38 grader. Idag är det dock lite kallare, bara 31.Vattnet är klart och varmt så att vi kan ligga i vattenbrynet utan att frysa. Vi har kommit in i en bra semesterlunk. Frukost mellan 8 och halv 10, bad i poolen till kl. 13. Långlunch från 13 till 15, sol och bad på stranden till omkring 18 och därefter middag. På kvällen går vi en runda i Bibione Pineda innan vi hoppar i säng.

Alla Piscina

Sol och bad. Det var 29 grader när vi var hos Britt och Sigge, sedan dess har det inte varit under 30. Gött!

Baddaren Nelly

Nelly är ett riktig baddare i vattnet. Hon är inte rädd för att få vatten över huvudet och hon hoppar rakt ut i den stora poolen och flyter på sina puffar.

På marknad i Jesolo

Vi åkte till marknaden i Jesolo, drygt 5 mil från Bibione. Det handlades väskor, skor, livremmar, kalsonger mm. På marknaden träffade vi familjen Olsson som bor på Malibu camping i Lido di Jesolo. Vi tog en fika tillsammans innan vi körde tillbaka till Bibione för att sola och bada.

Avsked och Festa Marinara i Cortelazzo

Efter tio härliga dagar tillsammans var det dags för hemresa för Anders, Jenny, Nelly och Novalie. Vi gick upp tidigt, åt frukost på balkongen och städade lägenheten. Vi packade ut i bilarna och gick sedan till stranden för att bada. Klockan elva tog vi farväl och vi, d.g., körde mot Jesolo för att hälsa på familjen Olsson i några dagar medan den yngre generationen stannade kvar på stranden till eftermimiddagen innan dom startade färden mot Sverige.
Vi kom till Malibu camping (!) lagom för komma in före siestan. Vi reste tältet och tog därefter stolar och parasoll för att gå till spiaggian där Olssons redan hade reserverat plats. Av en slump så var det hamnfest i Cortelazzo, så efter sol och bad åkte vi bussen dit tillsammans med Roland och Eva Marie. Vi åt grillad fisk och polenta med lokalt vitt vin därtill. Som vanligt avslutade vi med dans på tennisbanan. Roland och.jag hade våra bästa sandaler på, så vi hade lite svårt att ta ut svängarna.

Haute Alpes

Efter tre dagars badande, handlande och trevligt umgänge med familjen Olssons packade vi ihop tältet och körde mot Frankrike. Vägen gick över Padua, Verona, Milano och Torino till Briancon i Haute-Alpes. Vi tittade lite på den gamla delen av stan innan vi körde till camping des 5 Valles några kilometer utanför. Campingen ligger mycket vackert med höga alper runt omkring. Vädret är fortfarande fantastiskt, 28 grader kl. 7, dock är det lite kyligt (20 grader) nu kl. åtta när solen försvunnit bakom bergen.

Vy från Col du Lautaret

Natten blev mycket kall, kl. fyra visade termometern på +5 grader, men vi överlevde. Efter frukost rev vi tältet och körde mot Grenoble på Route le Grande Alpes. Vyerna var hänförande, grön öppen dalgång med kala höga bergstoppar delvis snöklädda. Vi gjorde en avstickare till Alpe dHuez, som är en av Tour de Frances mest berömda bergsmålgångar. Det finns 21 kurvor, lutningen är 10% och 20 km lång. Vi körde om många cyklister som försökte besegra berget. Längst upp hade vi picknick med kaffe och croissanter. Utsikten var minst sagt betagande.
Vårt slutmål för dagen var Orange, men campingen där hade bommat igen, så vi fortsatte mot Roussilion, där det finns flera campingar. Den första var fullbelagd, men den andra hade plats.

Camping Bell-Sol

Från Roussillion fortsatte vi mot spanska gränsen. Trafiken var tät och långsam vid gränsövergången så det tog lite extra tid. Vi körde till Figueras för att besöka Teatre Museo Dali. Tyvärr var kön till museet 500 m lång så vi avstod besöket och körde vidare till camping Bell-Sol (fyra mil norr om Barcelona) där vi låg för 22 år sedan. Vi fick en bra och skuggiga plats och när vi rest det stora tältet gick vi till stranden och tog ett eftermiddagsdopp. Efter middagen tog vi en promenad in till Calella för eventuell shopping. Behöver jag skriva det? Vädret är fortfarande helt sagolikt!

Sagrada Familia

Vi åkte tåget från Calella till Barcelona för att bese Gaudis storverk: Basilikan Sagrada Familia. Basilikan började byggas för mer än hundra år sedan och den är ännu inte färdig. Vi steg av tåget vid Plaça de Catalunya och tog därefter en 30 minuters promenad till Sagrada Familia. På håll såg vi fyra av de åtta tornen och flera lyftkranar. När vi kom närmare såg vi att kön till basilikan var mycket, mycket lång. Vi gick runt och tittade, fotograferade och filmade innan vi till sist ställde oss i kö. Det tog bara tre kvart att komma in. När vi besökte Sagrada Familia för tio år sedan så var inte själva kyrkorummet färdigt, men det var det nu. Vi blev helt frälsta! Aldrig har vi sett något liknande. Arkitekturen är organisk. De höga pelarna, i olika färgnyanser, sträcker uppåt och delar dig som grenarna i ett träd innan de når taket högt högt uppe. Glasfönstren i olika nyanser av rött och blått är fantastiska. Vi gick runt i en och en halv timme och bara njöt. Till tornen var det två timmars kö så det hoppade vi över för vi var högst uppe och klättrade för tio år sedan. På vägen tillbaka stannade vi vid en uteservering och åt spansk pizza och drack några serveras. Vi hade tänkt att gå en bit på Ramblas men vi skippade det för det var knökfullt med folk och våra fötter var trötta. När vi kom tillbaka till campingen kl. halv sex tog vi våra brassestolar och gick direkt ut på stranden. Efter ett härligt svalkande dopp tog vi en tupplur i stolarna.

På playan

Idag har vi bokstavligen simmat lugnt. Vi har tillbringat mestadelen av dagen på stranden och i vattnet. Dessutom har vi börjat anpassa oss till spanska tider, frukost kl. tio, lunch halv tre och middag halv nio. På eftermiddagen dök det för första gången upp något på himlen som liknade moln, men det försvann ganska snabbt. Imorgon gör vi ett nytt försök att besöka Teatre Museo Dali, vi tänker ställa oss i kö en kvart innan museet öppnar kl. nio, så vi får gå upp tidigt.

Teatro Museo Dali

Salvador Dalis museum är i en gammal teater i hans födelseort Figueres. Längs taket står stora ägg, medan ytterväggarna är klädda med bajskorvar. Han är mest känd för sina surrealistiska målningar som är som drömbilder med fotografisk skärpa. Dali dog 1989 och han ligger begravd i museet.
Vi gick upp tidigt för att vara vid museet när dom öppnade kl. nio och därmed undvika långa köer. Vi kom in direkt och den första timmen var det lite folk.

Teatre Museu Dali

Direkt när man kommer in möts man av en taxibil från New York. Det underliga är att det regnar inne i taxin.

Teatro Museo Dali

I ett av rummen har Dali skapat en takmålning med enormt djup föreställande han själv och Gala. På fotot fick bara Dali plats.

Marknad i Tordera

Alltsedan vi var hos Dali har vi bara solat, badat och njutit av det fina vädret. Till lunch har vi ofta ätit melonsallad med olika tillbehör, för det är för varmt att äta varm mat mitt på dagen. Idag har vi varit på marknad i Tordera, 15 km från campingen. Vi var där tidigt enligt spanska vanor, kl. 9:15. Marknaden var inne i stan i trånga gränder så det var skuggigt och behagligt att gå och titta, ja vi handlade ju en del också!

Semester eller pensionärsliv

Väl tillbaka från marknaden åt vi lunch och gick därefter till stranden. Det var så varmt att vi hoppade direkt i vattnet. Det är ganska djupt ett par tre meter ut så vi behöver inte gå så långt ut. Dessutom är det inte fullpackat med folk på stranden, så vi kan alltid hitta en plats alldeles vid vattenbrynet. Mellan doppen läser vi böcker och löser korsord/sodoku.

Packade och nöjda

Klockan är nästan åtta och det är 28 grader. Vi har packat bilen för avfärd imorgon. Vi vänder kylaren hemåt efter fyra veckor i värmen. Trots att vi gillar värme, så har vi ibland tyckt att det varit för varmt (nästan!). Hemfärden  har vi planerat att åka via Arles och St-Remy i Provence, vidare till Colmar och Strasbourg i Alsace, sedan via Würtzburg och Lübeck.

Hotel de Ville i St-Remy de Pce

Det är bra med AC i bilen. På vägen till St-Remy visade termometern 38 grader. Vi hoppade över besöket i Arles pga. värmen och körde direkt till St-Remy där vi slog läger kl 16. Som väl var hittade vi en skuggig plats. Vi tog en byggöl och satte upp det lilla tältet, därefter körde vi in till gamla stan i St-Remy och gick en sightseeingrunda. Utanför stan finns lite ruiner efter romarna. I Cloitre Saint Paul de Mausole vistades Vincent van Gogh när han hade skurit en örat av sig efter konflikten med Paul Gougin. Nu är kl. nio och det är 28 grader.

Katedralen Notre Dame i Strasbourg

Från St-Remy körde vi till Colmar. Vi provsmakade några Alsace-viner, men vi tyckte inte att dom smakade något vidare gott, så vi köpte inget vin denna gången. Efter övernattning i Colmar fortsatte vi till Strasbourg där vi bla tittade på katedralen Notre Dame.

Astronomiska uret i Notre Dame

I våras, när vi besökte slottet Rosenborg i Köpenhamn, såg vi ett astronomiskt ur. En vakt som såg att vi var intresserade berättade att det var en miniatyrkopia av originalet och att det fanns i katedralen i Strasbourg. I katedralen finns även vackra glasmålningar från 1300 talet föreställande de heliga tysk-romerska kjesarna. När vi gick runt och tittade i katedralen kom det fram en gammal dam och frågade om vi sett mannen som höll hela katedralen på sina axlar. Nej sa vi och då visade hon längst ner på en pelare och där stod en liten  framåtböjd gubbe.

Gutenberg

Nära katedralen fanns en staty av boktryckarkonsten fader. Det fanns även en parkeringsplats uppkallad efter honom. Vi fortsatte sedan mot Holle som ligger någon mil söder om Hildesheim. När vi intagit vår middag, chili con carne, kom det en bil som sålde italiensk glass. Vi blev sugna och när vi beställde två bägare kom vi i samspråk med glassgubben. Det visade sig att han var från Italien och gift med en tyska, som aldrig ville åka till Italien. Vilket öde!

Lüneburg Rathaus

I natt fick vi semesterns första regn och det kom även några stänk på morgonen, som var kall, bara 12 grader. Vi körde till staden Lüneburg, som ligger sydost om Hamburg. Vi tittade runt i en och en halv timme. Rådhuset är ståtligt med klockspel kl. 12. Det gamla apoteket hade målade reliefer runt ingången och många andra hus var utsmyckade och trappgavlade.

Glasmålning i dödsdansens kapell

Från Lüneburg körde vi vidare till Lübeck. Det var mycket vägarbete runt Hamburg så det blev en del Stau. I Lübeck tog vi in på hotell Alter Speicher där vi ska övernatta sista natten på semestern. Vi gick en rundtur i gamla stan och vi besökte Marien Kirche, där vi bla besåg dödsdansens kapell med glasmålningar och den trasiga kyrkklockorna som ligger på golvet där dom föll när kyrkan bombades under andra världskriget. Vi såg också det astronomiska uret, som förutom att det visar aktuell tid och datum även visar sol- och månförmörkelser. Efter lite shopping gick vi till Blockhaus och åt Rumpsteak med Sauercream och bakad potatis.

Semestern slut

Från Lübeck till färjeläget i Puttgarden är det omkring fem mil. På vägen dit körde vi in om Heiligenhafen och handlade diverse matnyttigt. I Puttgarden hade vi tur och behövde inte vänta mer än tre minuter innan vi fick köra på färjan. När vi kom till Öresundsbron mötte vi den svenska sommaren: gråmulet och regnstänk.