Start semester till Frankrike

Klart för avfärd. Bilen är fullpackad: tält, stolar, bord, gasolkök & tub, parasoll, kläder, tandborste, div. batteriladdare mm mm.

Mellanlandning hos Britt & Sigge

Vi stannade hos Britt och Sigge strax efter klockan fem. Odlingarna på kolonitomten var minst lika fina som förra året. Vi sover över i stugan och fortsätter tidigt i morgon bittida. Die erdberkuche schmeckt ausgeseichnet!

Transport: Ättekulla - Würtzburg

Vi startade från Ättekulla strax före klockan sju. Öresundsbron, som idag firar tio års jubileum, passerade vi på låg höjd. I Rødbyhavn kom vi precis i tid och kunde köra på färjan utan att behöva stanna. Färden genom Tyskland ner till Würzburg har gått bra, en del vägarbeten men inte ett enda Stau. Campingplatsen som vi slagit läger på ligger precis utanför Würtzburg och vi har bott här några gånger förut.

Dårarnas paradis

Idag har vädret varit lika bra som igår, dvs 30 grader och solsken. Metzingen, som vi besökte idag och som ligger sydöst om Stuttgart, kan liknas vid "Kärringarallyt" eller Ullared för alla märkesvaror. Där finns fabriksförsäljning eller factory outlet, som det heter på tyska, för tex Hugo Boss, Esprit, Escada, Nike, Tommy Hillfiger, Strellson (?), Puma, Calvin Klein, Ralph Lauren mfl mfl. Dock är priserna inte jämförbara med Ullareds! I natt bor vi på en liten fin camping strax sydöst Karlsruhe. Eftersom det är så varmt tog vi en byggöl medan vi reste tältet. Till middag hade vi sallad special nedskjöld med en god riesling. Jordgubbar till efterrätt.

Kaiserdom zu Speyer (1)

Kaiserdomen i Speyer (Dom zu userer lieben Frau in Speyer) är en av de största monumentala romanska byggnaderna i Europa. 134 m lång, högsta tornspirorna 71 m. Byggandet av domen påbörjades på 1030 talet under den tysk-romerske kjesaren Conrad II. Den har byggts ut ett flertal gånger under historien. I kryptan under koret är flera tysk-romerska kjesare begravda. 1792 var domen ockuperad av franska revolutionära trupper och under Napoleon-krigen (1803-1815) användes domen bla som stall. Sedan 1981 ingår Kaiserdom i UNESCOs värdsarvslista.

Kaiserdom zu Speyer (2)

Efter besöket i Kaiserdom fortsatte vi mot Verdun i Frankrike. Vädret benissimo, 34 grader. Vi kom till campingen precis före en svensk familj och dom var naturligtvis från Göteborg! Senare träffade vi på ett par skåningar från Hässleholm.

Verdun - Vauquois (1)

Skåningarna som vi träffade har varit i Verdun de senaste 20 åren. Dom har Verdun och första världskriget som hobby. Vi följde med på en tur till byn Vauquois, som var av stor strategisk betydelse under första världskriget. Av byn och kyrkan, som låg på en höjd, finns inget kvar, bara bombkratrar. När striderna var som värst låg de franska och tyska skyttegravarna bara 20 meter från varandra och ingen sida kunde vinna. Då började man gräva tunnlar från båda sidor och sprängde med minor för att på så vis besegra fi. I dessa tunnlar, både franska och tyska, har vi gått idag. Det måste ha varit fasansfullt under kriget. Bilden är tagen där byn Vauquois låg.

Verdun - Vauquois (2)

Ingång till en av tunnlarna på franska sidan.

Verdun - Montfaucon

I Montfaucon d Argonne är gravplatsen för stupade amerikanska soldater under första världskriget belägen. Här ligger 14000 soldater begravda. Gravplatsen är den största för amerkanska soldater utanför USA.

Verdun - L Ossuarie

L Ossuarie (benhus) de Douamont är viloplatsen för oidentifierade kvarlevor (ben) av 130000 franska och tyska soldater från striderna i Verdun 1916-1918. Benhuset är byggt som en kyrka med långa sidoskepp i vars källare benen ligger. Via små fönster kan man titta in på benen. Framfr L Ossuarie ligger en krigskyrkogård med 15000 stupade franska soldater, en ros är planterad framför varje kors. Vi besökte även: Fort Douaumont som var ett startkt franskt fäste, men som erövrades av tyskarna och senare återerövrades av amerikanska soldater. Byn Fleury som utplånades helt av granateld och där man idag fortfarande ser bombkratrarna, de fd gatorna är markerade med vita stolpar. Tranchees des Baionettes som är det äldsta monumentet, 1920

Transport Verdun - Orange

Idag har vi kört från Verdun till Orange i Provence, ca 75 mil. Vi gjorde en avstickare till Colombey-les-deux-Eglises. Där är general/fd presdent Charles de Gaulle begravd och där finns också ett enormt dubbelkors, gissningsvis 50 m högt. Gravmonumentet på kyrkogården var dock mycket enkelt. Själva orten Colombey var välvårdad jämfört med andra småorter i Frankrike.
Vi kom fram till campingen 1955, receptionen stängde 2000! Camenbertost Coer de Lion och lite rosévin kan rekommenderas till cikadornas öronbedövande spelande.

Provence - Mont Ventoux

Vi är på väg till Mont Ventoux, som är 1912 meter högt. Detta berg är cykeldårarnas paradis, särskilt om man är belgare. Tour de France brukar passera bergets topp, dock ej i år.

Uppe på toppen av Mont Ventoux (Blåsiga berget) var det vindstilla och 20 grader varmt trots höjden. Berget är kalhugget på toppen så det lyser vitt som snö.

Alldeles strax nedanför toppen av Mont Ventoux fanns det en fin plats att stanna på. Här passade vi på att ta en bakluckefika. Baguette, skinka, brieost och nybryggt kaffe.

Provence - Village de Bories

Söder om Gordes ligger Village de Bories. Husen i byn är byggda i enbart sten och de ser ut som bikupor. Byn är från 1500 talet. ooch det bodde folk här in på 1900 talet.

Provence - Abbbaye de Senanque

Lavendelfälten framför Abbaye de Senanque är bedårande.

Provence - Abbaye de Senanque

Abbaye de Senanque är ett av de främsta romanska cistersienser klostern i Frankrike.

Provence - Gordes

Gordes är en liten stad som klänger på en bergssluttning. Den gör sig dock bäst på avstånd.
På vägen hem till campingen i Orange registrerade vi semesterns högsta temperatur, +34 grader. När vi handlade till middagen hittade vi ett vin som heter Ventoux Rouge. Det är framställt på druvor som växer på sluttningarna på Mont Ventoux. Och därmed är cykeln sluten för dagen.

Provence - Pont du Gard

Pont du Gard är en akvedukt byggd av romarna på 50-talet. Akvedukten var en del av den 50 km långa vattenkanalen från källorna i Uzes till Nimes. Den är 49 meter hög och romarna ansåg akvedukten vara ett bevis på rikets storhet. De största stenblocken väger 6 ton.

Provence - Triumfbågen i Orange

Efter Pont du Gard besökte vi den lilla staden Uzes, men det var för varmt även för oss. Vi åt picknique under några skuggande träd utanför St Theodors Katedral tillsammans med två andra familjer. Sedan körde vi hem till campingen i Orange där vi har tillbringat seneftermiddagen vid/i poolen. I Orange passerade vi Arc de Triomphe (nyrestaurerad) som är omkring 20 f.vt.

Gorges du Tarn

Efter tre nätter i Orange rev vi tältet och körde till Millau i Central Massivet. Klockan halv ett var vi framme vid campingen Millau-Plage. Floden Tarn rinner genom Millau och den har skapat en 25 km lång, 800 meter djup ravin (Gorges du Tarn) som vi har utforskat i eftermiddag. Storslagna klippformationer, slingriga och branta vägar.

Gorges du Tarn - La Malene

Här tar vi oss uppför den nästan lodräta bergvägen ovanför den lilla byn La Malene. Innan vi kom till La Malene stannade vi och köpte ost i Cave de Peyrelade. Frykteligt god grönmögelost, som får mogna i grottor i berget.

Gorges du Tarn - Tarn

På vägen tillbaka körde vi över bergsplatån Causse Mejean och där fick vi semesterns första regnstänk på oss. Väl nere i dalen sken solen igen och vi kunde ta en bild på floden Tarn.

Le Viaduc de Millau

I natt åskade och regnade det i två timmar. Vi hade plockat in alla gejor i bilen och tältet, så vi klarade oss helt torrskodda.
Över floden Tarns dalgång spänner Europas största landbro. Den är en spännbalkbsbro med sju pyloner. Den högsta pylonen är 343 meter hög. Vi passerade under viadukten när vi körde till Roquefort.

Roquefort - ost

Roquefortost är gjord på mjölk från fårtackor (inte baggar!). När osten är ystad och klar saltas och hålas den. Därefter får (!) den mogna i speciella grottor i som bara finns runt Roquefort. I sista steget slås osten in i alfolie tills den har mognat färdigt. Vi provsmakade i flera ostbutiker och köpte en liten bit. Roquefortost, fikonmarmelad, en bit bröd och portvin, det är gott det!
Vädret under dagen har varit strålande och vi har tillbringat eftermiddagen vid poolen.

Transport Millau - Medelhavet

När vi lämnade Millau i morse så körde vi över den fantastiska Viaduc de Millau. Bron, som är väldens högsta, är 2,5 km lång.

Camping La Plage et du Bord de Mer

Strax före klockan ett kom vi fram till camping La Plage et du Bord de Mer, 10 km söder om Beziers och alldeles ut till medelhavet. Vi kollade in en bra plats innan vi checkade in. Eftersom vi ska stanna fem - sex dagar slog vi upp det stora tältet. Efter en lätt lunch packade vi stolar och parasoll och gick till stranden, som ligger direkt intill campingen. Stranden är mycket fin och vattnet klart. Nu ska vi göra ingenting!

Medelhavet - Valras Plage

Sol och bad. Dock bara 27 grader i luften och 25 i vattnet.

La Plage et du Bord de Mer

Igår var det Frankrikes nationaldag. 14 juli 1789 stormades Bastillien (tror jag). Vädret har varit lite dåligt de två senaste dagarna, mycket moln och lite sol. I natt försökte vinden lyfta tältet, men i morse när vi vaknade stod det kvar.
Bloggen fick hicka när vi lämnade de Gaulles dubbelkors, men den ska förhoppningsvis fungera igen.

Transport till Bagneres de Bigorre via Carcasonne

Vi lämnade sol och bad samt en mycket trevlig dansk familj i Valras Plage vid tiotiden och satte kurs mot Bagneres de Bigorre i Pyreneerna. På vägen tog vi en avstickare till Carcasonne, som har en gammal stadskärna med ringmur. Mycket sten och turister. Framme i Bagneres hittade vi inte campingplatsen vi sett ut. Ett besök på Office de Tourisme löste problemet. Vädret ikväll är lite kallt, bara 18 grader. Vi stannar här fem-sex dagar.

Pic du Midi de Bigorre

Dagens utflykt gick till bergstoppen Pic du Midi, som är 2877 meter hög och på vilkens topp det ligger ett astronomiskt observatorium. Det finns en linbana upp så vi behövde inte gå. Linbanan utgår från den lilla orten La Mongie, men vad vi inte visste var att det idag var en förtävling till Tour de France och den hade målgång vid La Mongie. Vi har aldrig sett så många husbilar och cyklister och bilar och folk och åsnor (riktiga, inte fransmän) samtidigt på en trång bergsväg. Till sist fick kunde vi parkera på en brant skidbacke.

Pic du Midi du Bigorre

Linbanan från La Mongie gick bara till en mellanbergstopp. Där fick vi byta till linbanan som gick upp till Pic du Midi. Från cabinen och ner i dalen var det minst 1000 meter, hujedamej! Uppe på toppen var utsikten fantasique! Solen sken från en molnfri himmel, klar sikt. Omkringliggande bergstoppar var snöklädda och dalarna var gröna med betande kossor. Vi hade naturligtvis pique-nique med oss. Vi besökte även observatoriets utställning, men vi fick tyvärr inte se något teleskop i aktion. Det hade varit intressant eftersom man bla studerar solen.

Lourdes

Första utflyktsmålet idag var staden Lourdes, som är en av de främsta moderna helgedomsplatserna i Europa. Här fick den 14-åriga flickan Bernadette år 1858 18 uppenbarelser av jungfru Maria i Grotte Massabielle. Basilikan Notre Dame är byggd ovanför grottan.

Lourdes - Bernadette

Bernadette fann en källa med mirakulösa helande krafter. På 1860-talet fick miraklerna stöd av kyrkan. Man kan köpa små plastflaskor i form av Bernadette och fylla med det mirakulösa vattnet. När vi fått vår andlig spis tillfredställde vi vår lekamliga spis på en liten trevlig restaurang.

Grottes de Betharram

Grottorna i Betharram är 3 miljoner år gamla. Den underjordiska floden som format grottorna rinner fortfarande 80 meter under de äldsta delarna. Guiden pratade till vår förvåning lite engelska. Vi såg stalagmiter och stalaktiter i olika former: kyrkor, moskeer, elefanter, lejon, huvud (de Gaulle?) mm. Längst ner fick vi åka båt på floden. Temperaturan var 8 grader i vattnet, 13 i luften. Till sist åkte tåg i 2 km för att komma ut. Hela turen varade mer än en och en halv timme. Vädret är fortfarande fantastiskt. I morgon ska vi försöka se Tour de France från toppen av Col de Tourmalet, som ligger ca 35 km från campingen.

Le Tour de France - Col de Tourmalet

En av de mest berömda bergsetapperna i le Tour de France går över Col de Tourmalet 2115 möh och i år är det 100-års jubileum. Vi gick upp klockan halv sju, åt frukost och packade rygsäckarna. På vägen mot Col de Tourmalet köpte vi färska baguetter. Vi kunde inte köra ända fram till toppen utan vi fick parkera i La Mongie (som vi varit i förut) och forsätta till fots de kvarvarande 3,5 km (bara 8-10% lutning). Förutom rygsäckar och kameraväskor hade vi även våra brassestolar med, så vi gick långsamt och tog ett par pauser på vägen upp. Många gick som vi, medan många andra cyklade. Klockan halv tio var vi upp och tog plats vid vägkanten med en fantastisk utsikt över dalen och vägen under oss. Solen sken från en molnfri himmel.

Tour-cyklisterna beräknades komma omkring kl. 14, så vi hade 4,5 timmars väntan. Men, tiden gick väldigt fort, vi tittade på alla mäniskor som var på väg upp till fots eller med cykel, vi åt och drack och solade. Sedan kom allla sponsorernas bilkaravaner. Det delades ut t-shirts, kepsar, godis, vatten, kritor mm mm. Och så kom då cyklisterna. I utbrytargruppen anförde Lance Armstrong. Det blev fullständigt kaos bland oss i publiken, alla ställde sig mitt på vägen (även vi) för att kunna se, polismotorcyklarna tutade och plöjde väg för cyklistern, ett under att ingen blev överkörd. Sedan kom andra gruppen, vi såg och hejade på Thomas Lövquist. Kaoset upprepades. Det kom ytterligare två grupper cyklister, och till sist två eftersläntare. På vägen tillbaka tog vi en genväg nedför en slalombacke istället för att följa den slingande vägen. Det stolleprov vi varit med om idag går inte att beskriva, det måste upplevas. På bilden syns Monicas gula rygg när hon försöker fota cyklisterna.

Pau - Bernadotte-museet

I år är det 200 år sedan Jean-Baptiste Bernadotte blev vald till kronprins Karl Johan av Sverige. Detta firade vi idag med att besöka Bernadotte-museet i Pau. Museet ligger i det hus som Jean-Baptiste föddes den 26 januari 1763. Chefen för museet var en mycket trevlig fransman som talade engelska, men han halkade väldigt lätt över till franska.
Vädret idag har varit det sämsta på hela semestern: grådis utan sol, åska och regn. I morgon flyttar vi till atlantkusten.

Från Bagneres de Bigorre till Basin d Arcachon

Det regnade och åskade hela natten (strömmen gick) och det forsatte att regna hela morgonen. Vi packade in i bilen och rev förläggningen i ösregn påhejade av våra goda grannar Jeff och Ron. Dom bodde i husbil och var cykelfantaster och dom var i Frankrike enbart för att se Tour de France. Gubbarna var i sina bästa år, 60+, och hade sina racingcyklar med.
Vi körde till atlantkusten och vidare norrut. Inte förrän vi kom till Basin d Arcachon började solen titta fram. Nu, när vi har slagit upp tältet, torkat allt som var vått, ätit middag och druckit kaffe med choklatine känns det som vanligt igen. I morgon väntar atlanten.

Bassin d Arcachon

På förmiddagen körde vi runt Bassin d Arcachon ända ut till yttersta udden som heter Cap Ferret. Där ligger en 50 meter hög fyr som vi klättrade upp i. Fin utsikt över Bassinen, sanddynerna och stränderna mot Atlantkusten. Efter besöket på fyren gick vi ut på stranden. Vädret, som hade varit lite ostadigt med lite regnskurar, blev idel solsken. Vågorna var mycket höga så vi tog inget dopp i Atlanten idag.

Cote d Argent - La Grand Cohort

Kusten längs Akvetanien (Aquitaine) är en 40 mil lång sandstrand. Idag har vi badat och solat på den fantastisk stranden La Grand Cohort. Bilen parkerade vi i en tallskog sen gick vi 500 meter på en träbrygga över sanddyner innan vi kom fram till stranden. Kritvit sand och kristallklart vatten, dock var vattentemperaturen något kall, 20 grader. Vi badade ändå flera gånger i dom skummande och fräsande vågorna.

Arcachon - Dune du Pyla

Arcachon, som ligger vid mynningen till Bassin d Arcachon, har marknad varje dag och den ska vara som bäst på söndagar. Tyvärr var den ingen höjdare, såvida man inte skulle ha grillad kyckling till lunch. Vi körde vidare till sanddynen Dune du Pyla och där åt vår medhavda picknick.

Dune du Pyla

Dune du Pyla är Europas största sanddyn. Den är 3 km lång, 0,5 km bred och över 100 meter hög med mycket branta sluttningar. De första 50-60 meterna kunde vi gå i en trappa, därefter fick vi trava i den lösa sanden. Väl högst uppe var utsikten mycket vacker. Ned för dynen sprang vi barfota med långa kliv, en härlig känsla. Vädret idag har inte varit badbart.

Plage du Grand Crohot

Solen har skinit från en klarblå himmel och vi har solat och badat hela dagen.

Plage Grand Crohot

På vägen till stranden passerade vi några byar som hade marknadsdag. Det var mest mat som salufördes. Vi köpte en burk aprikosmarmelad och en bit fårost (Pour Brebis). Aprikosmarmeladen smakade utomordentligt gott på baguetten till eftermiddagskaffet på stranden och fårosten passade bra till det lätta vinet Bordeaux Clariet efter middagen. Salut!

Lapalisse

Gårdagen ägnade vi åt sol och bad och i morse bröt vi förläggningen. Vi körde förbi Bordeaux och kom så småningom till den lilla orten St Emillion (glömde ta kort). Där kunde man provsmaka och köpa vin, vilket vi gjorde. I kväll har vi hamnat i Lapalisse. En natt kostar i 8,95 euro.

Alsace - Colmar

Från Lapalisse till Colmar är det 42 mil. Vi körde i lugn takt och var framme vid camping de L Ill i Colmar 1430. För att få ordning på lederna efter två dagars bilkörning tog vi en promenad. Alldeles intill campingen finns ett supermercato med en vinavdelning som vi aldrig tidigare skådat. Vi köpte några flaskor för provsmakning. Kvällen har varit lugn och solig.

Route des Vins d Alsace

Solen värmde tältet i morse efter en ganska kylig och fuktig natt. När vi ätit standardfrukost (baguette, skinka, camembertost Coeur d Lion, yoghurt och kaffe) körde vi ut på en vintur. Alsaceviner är bland de godaste vita viner som vi smakat. Vi provsmakade lite och köpte en del. I Riquewihr åt vi Tarte de Frittate, en pizzaliknande rätt, och drack öl (!) till.
I gårkväll körde en stor husbil med släp in på campingen. Gissa vad som fanns i släpet, jo en Smart!

Autobahn - Stau

Alla tyskar och andra var ute och körde denna söndag. Vi slog läger i Northeim.

Lubeck

På sista etappen genom Tyskland stannade vi till i Lubeck. Vi orkad inte köra ända hem så vi övernattade på Camping Miramar på Fehmarn.

Himma efter fem veckor

Vi kompetteringshandlade lite i Burg innan vi körde på färjan i Puttgarden, inga köer. Britt och Sigge bjöd på kaffe, bredda smörgåsar och nektarintårta. Klockan fyra var vi hemma i Billdal. Borta bra men ...