På väg från Landvetter flygplats

Vi bokade flyg och hotell till Riga igår eftermiddag och idag reser vi. Det har sina fördelar att vara pensionist och kunna åka när man så önskar

Laima Klockan

Vi flög till Riga via Helsingfors. Flygvädret var fint, nästan ingen turbulens. Strax före klockan två Landade vi på Rigas flygplats. Därifrån åkte vi en liten flygbuss direkt till hotellet.
När vi checkat in på hotellet gick vi ut i gamla stan. Fem minuter från hotellet stötte vi på Laima Klockan som byggdes 1924. Syftet med klockan var att få Rigaborna att komma till jobbet i tid.

Frihetsmonumentet

Alldeles intill Laima Klockan står Frihetsmonumentet. Det bygges till minne av de som föll i striderna för Lettlands självständighet och idag ses det som en symbol för Lettland och det lettiska folkets självständighet.

Katthuset

På vardera toppen av de två tornenen på katthuset finns en kattstaty. Det som gjort huset berömt är historien bakom katterna. Mannen som ägde huset  var medlem i sällskapet Det Stora Gillet. När han blev utesluten ur gillet statte han som hämnd  upp kattstatyerna med bakdelarna vända åt gillets hus som låg på andra sidan gatan. Efter en tid när mannen åter fick bli medlem i gillet vända han katternas bakdelar bort från gillets hus.
Vi strosade runt lite på måfå och hamnade till sist på en uteservering som kallades Beer Garden. Där fanns även mat på menyn.

Domkyrkan

Vi tog det piano på morgonen och efter en stärkande frukost snörade vi på skorna och gick ut för att utforska gamla stan i Riga. Först gick vi till domkyrkan som grundades på 1100-talet av biskop Albertus. Kyrkan är mest känd för sin orgel, 25 meter hög, 10 bred och 10 djup, med drygt 3700 pipor.

Svenskporten

Svenskporten är den enda delen av den gamla stadsmuren som finns kvar. År 1621 gick Gustav II Adolf in i staden genom denna port, därav namnet. Vi gick vidare förbi svenska ambassaden till Art Noveau-kvarteren vid Elisabets iela och tittade på ett flertal mycket vackra hus. Tyvärr var trafiken väldigt störande.

Kristi Födelsekatedral

Kristi Födelsekatedral tillhör den fristående Lettisk-ortodoxa kyrkan och den byggdes mellan 1876 och 1884. Under Sovjettiden inhyste katedralen det sk.Vetandehuset, ett planetarium samt ett café med namnet Guds öra. Idag är Kristi Födelsekatedral återställd till ursprungligt skick. Utvändigt lyste de fem kupolerna i solen och invändigt var den mycket vacker. Tyvärr var det mesta förbjudet inne i katedralen. Från katedralen gick vi till Rådhustorget och åt en välförtjänt lunch.

Järnvägsbron över Daugava

Efter lunch fortsatte vi till Centralmarknaden som är en av de största marknaderna i Öst Europa. Den besöks dagligen av 80-100 000 människor. På marknaden kan man köpa det mesta, från frukt och grönsaker till hemmastickade strumpor. Från marknaden gick vi längs floden Daugava tillbaka till Rådhustorget.

Svarthuvudenas hus

Melngalvjuhuset (Svarthuvudenas hus),  som ligger vid Rådhustorget, byggdes 1334 och användes från början av ogifta köpmän för vilda fester. Namnet sägs komma från skyddshelgonet Mauritius som var mörkhyad. Det har byggts om flera gånger, senast på 1800-talets slut då fasaden utsmyckades med lejonfigurer.
PS. Vi läste på nätet att kronprinsessan Victoria varit i Riga idag och bla. tittat på Svarthuvudenas Hus och sedan besökt svenska ambassaden. Hur kunde vi missa det!?

Järnvägsbron på kvällen

På kvällen tog vi liten promenad för att få lite frisk luft. Den belysta järnvägsbron över Daugava speglade sig vackert i floden.

Utsikt från Peterskyrkans torn

St Peterskyrkan näms redan 1209. Det nuvarande tornet färdigställdes 1746. Tornet har träffats av blixten 6 gånger, två gånger har tornet kollapsat. Man kan åka hiss upp till nivån 72 meter för att se på utsikten över Riga. Den vita byggnaden till vänster är Rådhuset, kyrkan i mitten är Domkyrkan och nere till höger syns Beer Garden.

I mitten syns frihetsmonumentet och bakom Kristi Födelsekatedral.

I och runt om de fyra flyghangarliknande byggnaderna ligger Centrala Marknaden.

Utsikt från Peterskyrkans torn

Innan vi åkte ner med hissen.

St Peterskyrkan

Vi var inte de första svenskarna som besökte St Peter. Gustav II Adolf var här 16 september 1621 och Karl XVI Gustaf och Silvia kom hit 9 september 1992.

Beer Garden

Efter den ansträngande färden med hissen upp och ner i St Peterskyrkans torn tog vi en liten paus i Beer Garden.

Art Noveau hus på Alberta iela

Nästa mål var se på Rigas Slott men när vi efter en bra promenad kom dit var det bara byggnadsställningar runt hela slottet. Vi gick då till Alberta iela och tittade på vackra hus istället. Därifrån fortsatte vi till Galleri Riga. På vägen dit passersde vi bla. blomstermarknaden. Gallerians bästa våning var takterrassen varfrån vi kunde se gamla stan i motljus.

National Operan

Vi åt middag i gamla stan och på vägen hem till hotellet stannade vi till vid National Operan. Vädret har hittills varit strålande. Solsken och 20 grader.

Domkyrkans glasfönster

Idag gick vi en liten kyrkorunda och besökte först kyrkorna Maria Magdalena och Vår Moders Sorger. I den sistnämda var altaret helt vitt med en målning i mitten föreställande Maria hållande den döde Jesus (Pieta). Det fanns även en liten grotta med en staty av Bernadette från Lourdes. Båda kyrkorna vaktades av mycket vänliga gamla damer.
Klockan tolv satt vi tillsammans med omkring 300 andra i Domkyrkan för att lyssna på en orgelkonsert. Vi fick lyssna på fyra olika stycken under en knapp halvtimme.

Centrala Marknaden

Upplyfta av Bachs WACHET AUF powerwalkade vi från Domkyrkan längs Daugava till Centrala Marknaden. Vi tittade runt och köpte några handdukar och små tygpåsar med kattmotiv. Vi återvände sedan till gamla stan.

Rådhustorget

På rådhustorget satte vi oss på en uteservering och drack var sin öl och njöt av solen och värmen.

Peterskyrkans torn

När vi lämnade Rådustorget passerade vi Peterskyrkan och kunde inte låta bli att fota. På kartan hade vi hittat ett gågatsområde som hette Bergs. Det låg utanför gamla stan. Efter en kvarts promenad kom vi fram. Området var lugnt och tyst med några affärer och ett par uteserveringar. Efter en kort runda satte vi oss på en av uteserveringarna och åt Salmon Pasta.

På väg från Riga

Idag är det dags att åka hem. Tiden går alldeles för fort! Riga är en trevlig stad att besöka. Avstånden mellan sevärdheterna är inte långa. Vi har bara gått fyra och en halv mil de här dagarna. Vädret har varit helt otroligt fint trots att det bara är tre dagar till höstdagjämningen.