Madeira nästa!

Balkongvy

Flygresan till Madeira blev lite längre än vi räknat med eftersom planet mellanlandade på Gardemoen för att hämta upp en skock norrmän. Som tur var fick vi en mycket trevlig stolsgranne, Christer från Kinna. Vi tjötade hela vägen så tiden gick fort. Planet landade kl. 14 lokal tid efter nästan sju timmars flygning. När vi checkat in gick vi till affären och handlade lite förnödenheter och därefter tog vi ett dopp i polen. 24 grader och sol blandat med moln.

Månsken över palmerna

Igår nötte vi nästan ut solstolarna. Solen sken från en helt molnfri himmel. I förhållande till Billdal befinner vi oss 25° söderut och 28° västerut, dvs solen når som högst 46° över horisonten klockan två på eftermiddagen.

Kustpromenad

Idag på förmiddagen solade vi. Efter lunchen gick vi en liten promenad längs kusten enär det var lite molnigt. Senare på eftermiddagen försvann molnen och vi kunde åter ta plats i solstolarna.

Levada dos Piornais

I dag har vi gått uppströms utmed Levada dos Piornais. Levadorna är smala bevattningskanaler som löper längs de branta bergssluttningarna på Madeira. Det finns omkring 200 mil Levador. Lutningen på Levadorna är minimal så att vattnet rinner lagom fort, men när man går så är det på ena sidan brant berg ovanför och på andra sidan brant stup nedanför.

Vi startade vid halv elvatiden. I början var Levadan ganska lätt med fin utsikt över havet. Vi passerade bananodlingar och en del hus. Efter två timmar kom vi fram till byn Camara de Lobos. Här stärkte vi oss med var sin öl innan vi fortsatte. Efter ytterligare en stunds vandring blev Levadan lite ignelig. På yttersidan stupade det lodrätt ner flera hundra meter. Dessutom fanns de låga tunnlar genom berget som man måste krypa igenom. Då vände vi och även så gjorde ett engelskt par som vi hade framför oss. Mannen var helt blek i ansiktet och han vågade knappt röra sig. Så småningom hittade vi ner till kustvägen. Vid en busshållplats satt en gammal man i 70-års åldern och vi frågade om bussen gick mot Funchal och han nickade ja. Efter fem minuters väntan kom bussen och vi åkte tillbaka till hotellet. Hela turen tog fyra timmar.

Cabo Girão

Idag har vi åkt runt västra Madeira med buss. Första stoppet var klippan i Cabo Girão som höjer sig 580 meter över havet. Utsiktsplattformen har ett glasgolv så man kan se havet långt där nere.

Ribeira Brava

I Ribeira Brava såg vi regnbågen och strax därefter började det regna. Vi fick snabbt hoppa in i bussen.

Encumeada

När vi kom till Encumeada, som ligger på 1000 meters höjd, regnade det. Men en liten stund senare försvann molnen och solen tittade fram.

Sao Vicente

Den lilla orten São Vicente låg inklämd mellan höga berg med en liten öppning mot havet. Det fanns många drakblodsträd där.

Porto Moniz

I Porto Moniz åt vi lunch, espada, en djuphavsfisk speciell för Madiera. Det blåste och det gick höga vågor på havet annars hade vi kunnat bada i havsbassängerna.

Calheta

Sista anhalten för dagen var Calheta. Här badade vi på en fin sandstrand. Sanden var importerad från Marocko. Solsken, 23° i luften och något kallare i vattnet.

Grått, grått, grått

Regnet bara öser ner och det blåser halv storm (imorse full storm). Bubb :-((

Två resenärer

Vädret ändrar sig snabbt på Madeira. Det slutade regna och vi bestämde oss för att gå en liten sväng. Ju längre vi gick desto bättre blev vädret. Vi hälsade på Cristovão Colombo i Catarinaparken och efter det fortsatte vi till gamla stan i Funchal.

Lunch på Rua de Santa Maria

När vi kom till Rua de Santa Maria i gamla stan började det knorra i magen. Vi åt lunch på en uteservering, grillad espada med banan och pommes. Mätta och glada tog vi det långa benet före tillbaka till vårt hotell för att ta vara på eftermiddagens sol. Totalt promenerade vi mer än en mil.

Blomma 1

Redan klockan tio tog vi plats i solstolarna för att steka oss. Himlen var klarblå och det blåste  bara en lätt bris. Vi tog en kort lunchpaus vid tvåtiden. Solen sken till klockan var nästan fyra då det tornade upp sig mörka moln bakom ryggen på oss. Innan vi återvände till lägenheten gick vi en runda i poolområdets botaniska trädgård och fotade några blommor.

Blomma 2

Blomma 3

Solen

Här har solen ramlat ner

Rullebör

Runt poolerna står det ett flertal rullebörar fyllda med blommor.

Papaya

Inomhuspool 1

Vädret har idag varit helt kass. Regn och åter regn. Sent på eftermiddagen bestämde vi oss för att ta ett dopp i de uppvärmda (28°C) inomhuspoolerna.

Inomhuspool 2

Mellan simturerna värmde vi upp oss i en jacuzzi utomhus.

Balkongvy på kvällen

Väder prognosen var inte uppmuntrande men den visade sig vara helt fel. På förmiddagen gick vi en halvmil längs kustvägen till en handelsträdgård som vi sett när vi passerat förbi med bussen. Vi köpte lite lökar: Agapantus, Belladonna och några andra. Sen tog vi bussen tillbaka. Eftermiddagen tillbringade vi läsandes i solstolarna hemma på hotellet. Kvällen var ljummen och vindstilla.

Levada da Serrano do Faial

Klockan ringde redan klockan halv åtta. Vi åt frukost och hyddade till oss. Sedan tog vi shuttlebussen till centrala Funchal. Där bytte  vi på till buss 129 och åkte vidare till Vale Paraiso. Efter femhundra meters stretande uppför backe kom vi till Levada da Serro da Faial uppe bland molnen på 800 meters höjd.

Levada da Serro do Faial

Agapantus växte som ogräs längs Levadan. Dock hade de flesta blommat ut.

Det var inte mycket vatten i Levadan.

Levada da Serrano do Faial

När vi passerade förbi en liten by såg vi detta fina cykelstaket.

Marknaden i Funchal

I början av Levadan träffade vi ett trevligt par, i vår ålder, från Uppsala. Vi hade sällskap under hela vandringen. I slutet av Levadan stod en gammal dam och sålde lökar och kakor. Både dom och vi köpte lite av varje för några Euro. För att sedan komma till busshållplatsen fick vi gå en knapp kilometer. När vi efter en omskakande bussresa nedför slingrande vägar kom vi tillbaka till Funchal var vi hungriga. Utanför marknaden satte vi oss på en uteservering och åt var sin skinksandwich och drack var sin god kall öl innan vi besökte marknaden.

När vi tittat färdigt på alla frukter och blommor samt köpt ytterligare några lökar strosade vi så sakta hemåt.

Sju gånger sju år

Idag den 28 oktober 2016 är det 49 år sedan vi träffades på Akademiska  Föreningen i Lund. Vi firade med Champagne och lite smått och gott.

Ännu en balkongvy

Medan vi åt middag på balkongen passade solen på att gå ner över havet. Igår och idag har vi inte gjort mycket mer än att sola och bada. Vädret har varit ganska varmt med lite moln och lite sol i lagom portioner.

Morgonsol

Vi vaknade till en alldeles klar morgon och efter frukosten gick vi direkt ut till solstolarna. Idag är det sista chansen att få lite extra D vitamin.

Eftermiddagssol

Vid ett-tiden tornade molnen upp sig bakom vår rygg men solen höll stånd och molnen backade upp tillbaka i bergen.

Hemfärd

Så var det dags för hemfärd. Fjorton dagar går väldigt fort. Vi får leva på våra minnen till nästa resa.