Väskorna packade

Resfebern stiger och det stormar och regnar ut. Imorgon reser vi till sol och värme.

Utsikt från lägenheten

Vi gick upp klockan halv fem, hyddade till oss och åt frukost. Vid halv sex tiden körde vi hemifrån mot Kungsbacka för Helena hade erbjudit sig att köra oss till Landvetter så att vi slapp parkera bilen där. Flygresan till Funchal på Madeira tog fem timmar och efter en kort bussresa från flygplatsen var vi framme vid hotellet klockan halv ett lokal tid. Väder: 22 grader och sol. När vi checkat in gick vi en runda för att bekanta oss med den närmaste omgivningen. Vi hittade en bra Supermercado där vi inhandlade lite förnödenheter, bla halvsött Madeiravin och en traditionell kaka att äta till.

Är bananerna fina?

På väg till bussen passerade vi några bananer. Dom var inte mogna så vi kunde inte provsmaka.

Funchal - Rua de Santa Maria

Idag har vi gjort en rundtur i Funchal. Rua de Santa Maria är stadens äldsta gata Den är mycket smal och dörrarna till husen är fantasifullt målade och dekorerade. Den här dörren föreställer fortet Santiago vid havet.

Ännu en dörr.

Funchal - Saluhallen

I Saluhallen såg vi många exotiska frukter. Den märkligaste var nog bananananas! Vi provsmakade åtta olika passionsfrukter med smaker av lime, tomat, jordgubb mm.

Funchal - Madeirabroderier

Vi besökte en fabrik där man tillverkar handgjorda Madeirabroderier. Allting görs för hand från kopiering originalmönster till broderi. Lådorna på bilden innehåller originalmönster. Uppskattningsvis 600 lådor. I sin glans dagar hade fabriken 40.000 anställda och idag bara 2.500.

Funchal - Katedralen

Katedralen stod färdig 1514. Marken den är byggd på var tidigare en sockerrörsodling.

Invändigt var katedralen mörk. Det enda som var upplyst var altartavlan.

Funchal - Bandlys

Tillsist besökte vi Bandlys där man tillverkar Madeiravin. Vinet värms långsamt upp frå 24 till 42 grader och hålls varmt i tre månader. Sedan kyler man det genom att tillsätta 95 procentig vinsprit. Till sist lagras vinet. Det måste lagras minst tre år för att få kallas Madeiravin. Det finns i fyra olika sorter: torrt, halvtorrt, halvsött och sött. Vi fick provsmaka två glas. Det halvsöta är nog det godaste.

Pico do Arieiro

Idag har vi varit på heldagsutflykt med buss på östra Madeira. Först åkte vi upp på Madeiras högsta berg Pico do Arieiro som är 1818 meter högt. På väg upp passerade vi genom molnen. Utsikten var hänförande.

På vänster sida av bilden ser man början på en femstjärnig bergsstig (mycket svår) som vi ska gå längre på en annan gång.

Levadavandring

Vi stannade till i orten Ribeiro Frio (Kalla Floden) där drack vi kaffe och åt en god sockerkaka. På Madeira finns det 200 mil vattenkanaler (Levador) och längs med dessa finns det stigar som är mer eller mindre svåra att gå på. Från Ribeiro Frio startade vi vår levadavandring mot Balcoes.

Balcoes

Efter fyra fem kilometers vandring kom vi fram till Balcoes med utsikt över en dalgång med bakomliggande berg.

Santana

I Santana, som ligger på Madeiras norra kust, besåg vi Trekantshus med halmtak. Husen har en kammare och ett sovrum. Köket var i en separat byggnad utanför. Det är väldigt få som bor i sådana hus nu för tiden.

Quinta do Furao

I Quinta do Furao åt vi lunch: grönsaksoppa, espada (stekt fisk) med spenat samt kaffe med nån slags fromage gjord på choklad/vanilj. Riktigt gott.

Jesus i Garajau

Vårt sista stopp var Garajau som ligger omkring en mil öster om Funchal. I Garajau står Jesus med utsträckta armar på en klipphylla 200 meter över havet.

Från Garajau åkte vi tillbaka till hotellet i Funchal. Vädret på turen har varit mestadels soligt och varmt. Lite kyligt var det uppe på Pico do Arieiro så där tog vi på en extra tröja.

Funchal by night

På kvällen gick vi till köpcentret Forum Madeira. Julskyltningen var i full gång med julgranar och sedvanligt glitter.

Levada Piornais

En knapp kilometer från hotellet rinner levadan Piornais. Det tog oss nästan en halvtimme att komma dit för stigningen upp var mer än100 meter. Väl uppe följde vi levadan uppströms. Levadorna rinner längs sidorna på bergssluttningarna så när man går längs en levada så är det näst intill plant.

Solen sken och vi hade fin utsikt över havet och de branta omgivningarna.

Levadan Piornais går genom många odlingar, mestadels bananer. På flera ställen tappade man av vatten från levaden för att bevattna odlingarna. Efter fem kilometer steg vi av levadan och gick nerför en brant stig till gamla vägen till Funchal. Där tog vi bussen tillbaka till hotellet.

Pölen

Eftermiddagen har vi tillbringat vid poolen. Soligt med lite dis och behaglig temperatur.

Linbana till Monte

Klockan 09:15 åkte vi med hotellets shuttlebus in till gamla stan i Funchal för att åka linbana till Monte 550 meter upp. När vi köpt biljetter och ställt oss i kö vällde det in massa turister från ett kryssningsskepp som låg i hamnen. Om vi hade kommit efter den horden hade vi inte kommit upp idag. Färden upp tog en kvart  och bjöd på fin utsikt över Funchal.

Igreja de Nossa Senhora do Monte

Kyrkan i Monte är tillägnad Bergsmadonnan som är Madeiras skyddshelgon. I ett litet kapell ligger den österrikisk-ungerske kejsaren Karl I begraven. Han dog i exil på Madeira 1922.

Utsikt från kyrkbacken i Monte

Utsikten från kyrkbacken i Monte var vacker om än något disig i motljuset.

Sockerkaksätande ödla

Innan vi lämnade Monte tog vi en fikapaus. Dom vanligtvis skygga ödlorna kilade mellan våra fötter för att snappa upp sockerkaksmulorna som vi spillde.

Vandring till Botaniska trädgården

Från Monte tvärs över en djup dal gick en  linbana till Botaniska trädgården. Vi tyckte att avståndet dit inte såg så långt ut utan att vi kunde gå dit. Så vi gick längs en stenlagd stig ner i dalens botten och så upp på andra sidan. Därifrån följde vi en slingrig väg som gick mestadels nedför men ibland uppför. Det tog totalt en och en halv timme att  gå till Botaniska trädgården. Med linbanan tog det kanske 5 minuter.

Jardim Botanico

I Botaniska trädgården fanns det mycket blomster att titta på. Blommor som vi har som krukväxter hemma är stora buskar här. När vi kom ut från Botaniska trädgården stod en taxi och väntade på oss. Han ville ha 12€ för att köra oss till gamla stan men vi prutade till 10 €.

Espada

När vi betalt taxin gick vi till Rua Santa Maria och åt espada (fritterad fiskfilé) med  banan, pommes och sallad. Mumsigt. Efter maten strosade vi genom Funchal. Vi hälsade på Henrik Sjöfararen men inte Columbus för honom hittade vi inte. Tillsist tog vi buss 01 tillbaka till hotellet. 20.000 steg blev det idag.

Levada do Norte

Igår latade vi oss hela dagen vid poolen. Idag tidigt på morgonen åkte vi buss 96 i 45 minuter till en liten ort, Estreito de Camara de Lobos, väster om Funchal, 500 möh. Där startade vi vår vandring på Levada do Norte.

Levadan gick omväxlande genom bebyggelse, vinodlingar och öppet landskap.

Stigen var omväxlande smal och bred. Ibland stupade det flera hundra meter lodrätt ner.

Levada do Norte

Utsikt över Atlanten.

Snackbar Cabo Girão

Efter 8 kilometers vandring längs levadan kom vi fram till en trappa som ledde upp mot orten Cabo Girão. Trappan var oändligt hög, dessutom gick vi fel en gång och fick vända. Tillsist kom vi upp och där låg Snackbar Cabo Girão och väntade på oss. Vi åt var sin pirog med köttfärs och drack öl till. Kalaset kostade 4,20€.

Utsiktsklippan i Cabo Girão

Från baren hade vi knappt två kilometer till målet för dagen: utsiktsklippan i Cabo Girão. Den ligger alldeles ut till havet och är 580 hög.

Utsiktsklippan Cabo Girão

Kolla skospetsen!

Det fanns ett glasgolv som man kunde gå på och se 580 meter ner. När vi tittat färdigt gick vi tillbaka till snackbaren. På förfrågan fick vi veta att nästa buss mot Funchal skulle gå om tio minuter och att bushållplatsen var precis utanför. Efter en vindlande bussfärd nerför var vi tillbaka till hotellet klockan två. Resten av dagen har vi vilat ut vid och i poolen.

Sista morgonen på balkongen

Så var det dags att åka hem. Vi skulle gärna stannat en vecka till. Madeira är en vacker grön ö med mycket blommor och branta sluttningar.