Klart för avfärd

Vi åker från Landvetter kl 13 till Helsingfors och vidare till Tokyo där vi landar kl 9 på onsdag morgon. Tidsdifferensen är 7 timmar mellan Sverige och Japan så när vi landar i Tokyo är klockan 2 på natten här hemma.

Ankomst Tokyo

Flygtiden från Helsingfors till Tokyo var nio och en halv timme. Vi landade i Tokyo på utsatt tid. Passagen genom passkontroll och tull gick smärtfritt. Många bugande och bockande japaner såg till att vi kom rätt. Guiden väntade på oss i ankomsthallen och till sin hjälp hade han en japansk lokalguide.

Regeringsbyggnaden

Vi åkte buss in mot Tokyo. Första stoppet var regeringsbyggnaden. Den har en utsiktsplatform på 200 meters höjd.

Shinyuko Park Tower

Utsikten från regeringsbyggnaden var fin. Den hade varit ännu bättre om det inte hade hängt regn i luften. När vi tittat färdigt åkte vi vidare med bussen till Ikebukuro tågstation för att lösa ut tågbiljetterna till snabbtåget Shinkansen som vi ska åka med på lördag. Biljetten måste lösas ut personligen med uppvisande av pass. Ett bra exempel på Japans överbyråkratisering. När vi alla fått våra biljetter åkte vi till hotellet och checkade in. På kvällen åt vi Sukiyaki med en massa saki.

Kejsarens Park - Samurajvaktstuga

Första punkten på dagen var ett besök i den Kejserliga parken.Vi åkte tunnelbana dit, bara det en upplevelse. Ordet trängsel fick en ny betydelse.

Kejserliga parken - pinjeträd

I Japan är pinjeträdet en symbol för långt liv.

Kejserliga parken - körsbärsblommorna

Körsbärsblommorna är nu i slutet av sin blomning i Tokyo, men vi såg några körsbärsträd som fortfarande blommade.

Senso-Ji

Från Kejsarens park åkte vi vidare med tunnelbana till stadsdelen Asakusa där vi besökte buddhisttemplet Senso-Ji

Senso-Ji - rökelse

Vid ett rökelsekar stod människor och viftade med händerna för att få rök på sig och genom detta åkalla gudarna.

Senso-Ji - Buddha

Vi sidan av templet under några körsbärsträd satt Buddha.

Asimo

Efter Senso-Ji åkte vi båt ut till den konstgjorda ön Obaida. Där besökte vi vetenskapsmuseet Miraikan. Vi såg bla en uppvisning av roboten Asimo. Hen kan tala, sjunga, gå, springa, hoppa på ett ben, gestikulera med armarna mm. Hen uppför sig nästan som en människa. Tunnelbaneresan tillbaka till hotellet tog en timme. Trots trötta ben gick vi en shoppingrunda i anslutning till hotellet innan vi åt middag.

Tokyo Sky Tree Tower

Idag har vi gjort Tokyo på egen hand tillsammans med Ingrid och Leif. Först åkte vi med tunnelbana till Tokyo Sky Tree Tower. Tornet stod färdigt 2012 och det är 634 meter högt. Det har två utsiktsplatformar på 350 och 450 meters höjd. Vi besökte båda.

Sky Tree Tower

Solen sken från en klar himmel så utsikten från tornet var nog så bra som den kan bli över en storstad som Tokyo. Längst upp i mitten av bilden syns (smalt som en synål) Tokyo Tower vilket är 333 meter högt och liknar Eiffeltornet.

Tokyo Sky Tree Tower

Vi hade turen att få se det heliga berget Fuji. På bilden skymtar ett snöklätt Fuji i bakgrunden.

Genom glasgolvet kunde vi se 350 meter ner.

Hachiko

Efter lunch på en food court åkte vi tunnelbana  tvärs igenom Tokyo till Shibya. Där står en staty av den trofasta hunden Hachiko. Hunden brukade vänta på husse vid tunnelbanestationen i Shibya varje dag när han kom hem från jobbet. Även efter husses död forsatte Hachiko att vänta.

Shibya Crossing

Vid Shibya Crossing passerar i rusningstid 100 000 (hundratusen) personer per timme. När vi gått över korsningen var vi så utmattade att vi var tvungna att gå in på ett café och dricka en kopp kaffe.

Yoggi Park - Tori

En tunnelbanestation från Shibya ligger parken Yoggi och i parken finns Shinto helgedomen Meiji Jingu. Vid ingången till parken står en Tori port som markerar gränsen mellan det världsliga och andliga. Man bör buga när man passerar porten.

Meiji Jingu

Meiji Jingu är en Shinto helgedom som är byggd för att hylla den japanske kejsaren Meiji som är begravd där.

Shinkansen

Från Tokyo åkte vi snabbtåget Shinkansen till Kyoto, 450 kilometer på 2 timmar och 45 minuter. Tågets maxhastighet är ungefär 264 km/h.

Fuji

Under färden med Shinkansen mot Kyoto fick vi se det heliga berget Fuji än en gång.

Kinkaku-Ji

Vid framkomsten  till Kyoto åt vi lunch innan vi forsatte med buss till dagens första utflyktsmål. Den gyllene paviljongen Kinkaku-Ji är ett zen-buddhisttempel klätt i bladguld. Templet uppfördes på 1600 talet och innehåller reliker från Buddha.

Ryoanji

Efter Kinkaku-Ji åkte vi vidare till templet Ryoanji som har en gåtfull stenträdgård. I trädgården ligger 15 stenar och var man än står så kan man som mest se 14, aldrig alla 15. Varför det är så är det ingen som vet.

Utanför tempelbyggnaden låg denna lilla källa. Om man sätter ihop de olika figurerna (fyrkant, ring, streck mm) så bildar de ett kinesiskt tecken som betyder I KNOW ENOUGH.

Kiyomitzu-dera

Dagens program har varit digert. Först besökte vi Kiyomitzu-dera, det rena vattnets tempel,  som är ett av de viktigaste buddhisttemplen i Japan.

Saké

Det regnade lite på förmiddagen så det passade bra att besöka saké-muséet Gekkeikan Okura och provsmaka några olika sorters saké.

Fushimi-Inari

Fushimi-Inari är en Shintohelgedom i södra Kyoto. Där finns mer än tiotusen tori portaler målade i orange. Vi nöjde oss med att gå genom ett tusental. Lägg märke till rävarna!

Inari - Räv

Räven är risguden Inaris budbärare.

Inari - Tori

Här stod tori-portalerna som spön i backen. Tur att vi inte behövde buga vid varje tori

Nijo-jo

Nijo-borgen i Kyoto byggdes 1603 som residens för shogun Tokugawa Ieyasu. Den har knarrande näktergalsgolv så att ingen kan smyga sig på Ieyasu. Borgen har tusentals tataminmattor och vackert bemålade väggar.

Shogun Tokugawa Ieyasu i Nijo-borgen.

Kyoto Tower

Sist på dagens program var ett besök i Gion-distriktet där geishorna utbildas och bor. På kvällen åt vi sushi till middag. Kyoto Tower lyste vackert i mörkret.

Todai-Ji

Idag har vi åkt buss från Kyoto till Osaka via Nara. I Nara besökte vi först buddhisttemplet Todai-Ji som är världens största träbyggnad.

Todai-Ji - Buddha

Inuti träbyggnaden sitter världens största brons-buddha. Den är 15 meter hög och göts på 700-talet i 8 etapper. Den högra handen med handflatan riktad fram betyder OROA DIG INTE medan den vänstra uppåtriktade betyder GE MIG DIN BÖN.

Todai-Ji

Människornas beskyddare på jorden.

Sangaku

Under Edotiden (1603-1868) utvecklades sangaku (helig matematik) i Japan. Man målade matematiska problem, ofta geometriska, på träplattor och hängde upp dem i templen till gudarnas ära. På bilden syns en irreguljär mångsiding. Hur stor är volymen?

Det här problemet lyder. Buddha är 14,98 meter hög när han sitter. Om han ställer sig upp, hur lång tid tar det då för honom att gå från Osaka till Tokyo om avståndet är 500 km?

Todai-Ji

Buddha och människornas beskyddare på jorden.

Kasuga Taisha

Efter lunch på McDonalds  (vi var i behov av lite vila från att äta nudelsoppa med pinnar) åkte vi till Shinto-helgedomen Kasuga som är tillägnad staden Naras skyddsgud. Även här är hjortarna heliga, de är budbärare från guden till människorna. I Kasuga finns det oräkneliga stenlyktor som skänkts av hängivna tillbedjare.

Kasuga-Taisha

Fler stenlyktor.

Osaka - Rekogniseringsrunda

Vi kom fram till Osaka sent på eftermiddagen. Efter incheckningen på hotellet gick vi den sedvanliga rekogniseringsrundan i närliggande affärscentra. Vi hittade en alldeles förträfflig takeaway affär där vi inhandlade några små grillspett, lite bröd och några japanska öl.

Ombord på Shinkansen

Dagens mål var Hiroshima. Vi startade från hotellet klockan 0815 och åkte pendeltåg till stationen Shin-Osaka. Därifrån fortsatte vi med snabbtåget Shinkansen till Hiroshima.

Itsukushima - Tori

Från Hiroshima station åkte vi först tåg och sedan båt till ön Miyajima för att besöka Shintohelgedomen Itsukushima som är byggd på pålar i vattnet. Tori portalen står längst ut. Itsukushima är byggd i vattnet för att ön Miyajima är en helig ö och det var byggnadsförbud på ön förr i tiden.

Itsukushima

Det var lågvatten när vi besökte Itsukushima. Vi springflod går vattnet upp till golvnivå.

A-bomb Monumentet

Efter en snabblunch åkte vi från Miyajima  tillbaka till Hiroshima station och fortsatte med spårvagn till Peace Memorial Park. Den första atombomben släpptes över Hiroshima 6 augusti 1945 klockan 0815 och över hundratusen människor dog direkt. I december hade totalt 140 000 dött. Den enda byggnaden som finns bevarad är A-bomb Monumentet. Det ska stå för evigt som ett varningstecken.

Fredsminnesparken

Bågen är en helgedom för att hedra de som dog när Atombomben fälldes.

Ombord på Shinkansen i 297 km/ tim

Vi besökte även muséet i Fredsparken innan vi åkte buss till Hiroshima station och därifrån Shinkansen till Shin-Osaka station och därifrån tåg med ett byte till Kyobashi station där vårt hotell ligger.

Vallgraven och muren runt Osaka Slott

Sista utflykten på resan gick till slottet i Osaka. Först åkte vi buss och sedan gick vi till fots.

Sakura

I Tokyo pratade vi med en japan när vi åkte tunnelbana och han sa, You missed the sakura (körsbärsblomningen). Han hade delvis rätt, men några av körsbärsträden blommar fortfarande i Osaka.

Osaka Slott - Vallgrav och mur

Gammalt och nytt.

Osaka Slott

Det ursprungliga slottet i Osaka  revs av Shogun Tokugawa Ieyasu på 1600-talets början och återuppbyggdes 330 år senare.

Utsikt från översta våningen i Osaka slott.

Vågen och Fuji

Efter besöket på Osaka slott åt vi gemensam lunch med hela gruppen. Vi serverades mycket god sushi. I restaurangen  fanns den här fina väggmålningen med Vågen utanför Kanagawa och Fuji.

Här är vi

Innan middagen passade vi på att ta en annorlunda selfie. På en av gatorna kunde man se sig själv på en display som var uppsatt på en husvägg.

Hemresa

Planet lyfte klockan 11 från Osaka och  landade i Helsingfors klockan 15 efter 10 timmars flygning. Från Helsingfors var det bara en dryg timmes skutt till Landvetter. Helena, Lisa och Leo hämtade oss och bjöd på hamburgare innan vi åkte hem till Billdal.
Resan har varit mycket intressant. Maten mestadels bra med undantag för några nudelsoppor med unken lukt. Nu ska vi smälta intrycken samt redigera videofilm och alla bilder.