Landvetter flygplats

Vi sitter på Landvetter flygplats och väntar på att dimman ska lätta så vårt plan till Barcelona kan landa. Just nu kl. 11 står det på Sturup i Malmö.

La Rambla

Två och en halv timme försenade landade vi i Barcelona. Vi åkte taxi till hotellet. Det var nämligen billigare (och bekvämare) än flygbussen enär vi var fyra personer. På kvällen strosade vi på La Rambla och Placa Catalunya. Vi åt på en italiensk restaurang och på vägen tillbaka handlade vi mat till frukosten.

Museo Miro

Efter en stärkande frukost åkte vi till Museo Miro för att insupa lite konst. Miro föddes 1893 och levde i 90 år. Han var oerhört produktiv. 400 av hans verk finns på museet i Barcelona.

Tyvärr fick man inte fotografera.

Vy över Barcelona

Museo Miro ligger på en höjd, Mont Juic, varifrån man har en fin utsikt över Barcelona. Mitt i bilden syns Columbus pekande mot väster. Vi åkte linbana tvärsöver hamnen till Barceloneta.

Barceloneta

Barceloneta är Barcelonas badstrand. Där hittade vi en trevlig restaurang.

Gatubild

När vi ätit och vilat våra ben promenerade från Barceloneta mot La Rambla och passerade då ovanstående Miro-figur.

Palau Güell

På Ramblan gjorde vi först en avstickare till Plac Real, ett litet fint torg med bla gatlyktor av Gaudì. Därefter gick vi till Palau Güell som är byggt av Gaudì på slutet av 1800 talet. På bilden ser man taket i hallen.

Takterrassen Palau Güell

På palatsets takterrass beundrade vi de fina skorstenarna.

Sagrada Familia

Sagrada Familia är en Basilica utan motstycke. Invändigt sträcker sig pelarna som trädstammar högt upp mot taket. Den är mycket ljus med vackra fönster i blått,  gult, grönt och rött glas. Utvändigt har den  8 klocktorn och när den är färdigbyggd kommer den att ha ytterligare 10. Det högsta 172 m. Basilican beräknas stå klar 1926.

Den östra fasaden är den äldsta och den var klar 1926 (samma år som Antoni Gaudí blev överkörd av en spårvagn). Den föreställer olika episoder ur Jesu liv.

Katedralen

Katedralen i Barcelona är från slutet av tolvhundratalet och den liggger i gamla stan.

Palau de la Musica Catalana

Palau de la Musica är ett magnifikt konserthus frå nittonhundratalets början. Tyvärr kom vi efter stängningsdags,  så vi kom inte in i konsertsalen.

Parc Güell

Efter sedvanlig förstärkt frukost åkte vi för att bese ytterligare ett av Gaudís verk: Parc Güell. Parken anlades i början av nittonhundratalet av Antonio Gaudí och bekostades av Eusebi Güell.

Under uppbyggnaden av parken bodde Gaudì i huset på bilden.

Gaudís verk består ofta av mosaik av sönderslagna kakelplattor.

Parc Güell

Terrass med vågformiga bänkar gjorda av mosaik.