Reslundh

2022-03-12 -- 2022-03-26 Teneriffa

2022-03-12 Avresa

Vi vaknade kvart i fyra när väckarklockan ringde. Efter en stadig frukost med havregrynsgröt packade vi in väskorna i bilen och körde mot Landvetter flygplats. Incheckning och säkerhetskontroll gick utan problem. Strax efter åtta lyfte planet och satte kurs mot Teneriffa.

2022-03-12 Teide

När vi flugit i fem timmar såg vi Teide genom fönstret och en halv timme senare landade vi på Teneriffa Sur. Innan resan hade vi fyllt i ett ganska krångligt resedokument på internet för inresa till Spanien. När dokumentet godkänts fick vi ett email med en QR-kod som vi skrev ut och tog med oss. Vid ankomsten fick vi skanna QR-koden och utan den hade vi inte kommit in!

2022-03-13 Los Cristianos

På söndagar är det marknad i Los Cristianos. Vi gick dit på förmiddagen, en vandring på tre kilometer.

På marknaden var det fullt av folk och många stånd med mycket bra att ha. Efter marknadsbesöket gick vi längs havet och stannade till vid en av de många restaurangerna och åt en lätt lunch.

2022-03-13 Utsikt från balkongen

Från vår balkong ser vi toppen av en död vulkan som reser sig över Los Cristianos. Det finns en stig upp på och runt vulkankäglan.

2022-03-13 Uppe på vulkanen

Vandringen upp på vulkankäglan var ganska besvärlig med brant stigning, lösa stenar och grus.

2022-03-13 Utsikt från vulkanen

Spåren efter färjan Fred Olsen, på väg till La Gomera, syns som ett vitt streck.

2022-03-13 Vägen ned från vulkanen

Vägen ner var kortare, men brantare.

2022-03-15 Svenska kyrkan

På förmiddagen tog vi en promenad till Svenska Kyrkan som ligger ut till havet i Los Cristianos. Idag tisdag serverade dom kaffe med semla vilket smakade förträffligt gott.

2022-03-15 Lunchdags

Vi kom tillbaka till vår lägenhet lagom till lunch. Idag serverades grönsaksomelett med cerveza sin alcohol.

2022-03-15 Vid poolen

Eftermiddagen tillbringade vi vid poolen i strålande solsken fastän väderprognosen lovat regn.

2022-03-15 Poolen by night

Dock är det förbjudet att bada.

2022-03-16 Förmiddagspromenad

På väg ut mot havet.

Promenadstråket utmed havet är väldigt fint.

2022-03-16 Förmiddagspromenad

Det brusade från vågorna när dom bröts invid stranden.

2022-03-17 Marknad i Fanabé

Idag gick vi till marknaden i Fanabé. Det var sex kilometer dit och det tog en timme att gå. Marknaden i Fanabé är betydligt trevligare än den i Los Crisianos.

GPS saknas

Vi gick runt på marknaden och tittade i ungefär en timme. På vägen hem stannade vi vid en restaurang ut till havet och åt en lätt lunch. Eftemiddagen har vi tillbringat läsandes vid poolen.

2022-03-18 Fullmåne

Hela dagen har vi latat oss i solstolarna. På kvällen speglade sig fullmånen i poolen.

2022-03-21 Eftermiddagspromenad

Vädret de senaste dagarna har inte varit det bästa för solstollar, mycket gråa moln på himlen. Det sägs att 60 till 80 procent av UV-strålningen går igenom molnen, men det tror vi inte på

2022-03-22 Herr och Fru Duva

Vädret idag har varit mestadels soligt med lite moln då och då. Mot slutet av dagen kom herr och fru duva på ett kort besök vid poolen. Inte för att bada utan för att dricka.

2022-03-23 Lunchpromenad

I Los Cristianos finns det fler fina gågator.

2022-03-23 Jakaranda

I ena änden av gågatan blommade ett jakarandaträd. Det doftade honung.

2022-03-23 Lunchpromenad

2022-03-25 Dag före hemresa

När vi solat hela förmiddagen lagade vi en lätt omelett till lunch. Sen gick vi en promenad ner till stranden i Los Cristianos och satte oss vid en av de många restaurangerna och drack var sin pint.

2022-03-26 Hemresa

Hemresan gick utan större problem. Vi åkte från Marylanza klockan kvart över elv och var hemma i Billdal halv tio. Vi fick vänta på väskorna i nästan en timme.