Reslundh

2021-07-19 -- 2021-07-24 Mecklenburg-Vorpommern

2021-07-19 Öresundsbron

När klockan ringde klockan sex var vi redan uppstigna och klockan sju startade vi bilen för färd söderut. Vårt mål för dagen är Greifswald, 75 mil från Billdal via färja Rødby till Puttgarden.

2021-07-19 Mås

På färjan satt vi ute i solen och studerade en mås som utan ansträngning följde färjan.

2021-07-19 Greifswald - Marktplatz

Norr om Lübeck räddade navigatorn oss från ett långt Stau (på grund av vägarbete). Vi körde av Autobahn och passerade kön på småvägar för att småningom komma ut på Autobhan igen några mil längre fram. Resten av bilfärden till Greifswald gick utan problem.
När vi skulle checka in på hotellet fanns det ingen i receptionen. Vi pratade med ett annat par som också skulle checka in och de hade fått ett mail med en pinkod till ett nyckleskåp, men vi hade inte fått något mail. På dörren till receptionen fanns ett telefonnummer som vi ringde och en vänlig tysk svarade. Han gav oss pikoden till nyckelskåpet och där fanns nyckeln till vår lägenhet. Senare kom vi på att vi glömt slå på roaming på våra mobiltelefoner, därav inget mail!
Lägenheten var alldeles ny och när vi installerat oss gick vi en tur till Marktplatz, som låg en och en halv kilometer bort.

2021-07-20 Peenebrücke Wolgast

Idag ska vi utforska ön Usedom. Vid Wolgast finns denna bro som leder över sundet Peene till Usedom.

2021-07-20 Peenemünde - Historisch-Technisches Museum

I Penemünde hade vi tänkt att besöka det Historiska-Tekniska Museet men kön var alltför lång. Från 1936 till 1945 var den militära forskningsstationen i Peenemünde den största i Europa. Här utvecklades de obemannade V1 och V2 raketerna. V står för Vergeltungswaffen = vedergällningsvapen. Raketerna med sina bomber skickades till London där de orsakade stor förödelse.

2021-07-20 Peenemünde - V2-raket

2021-07-20 På väg till stranden

Några kilometer från Peenemünde parkerade vi bilen hundra meter från stranden.

2021-07-20 På stranden

Vädret var inte tillräckligt varmt för ett dopp i östersjön, men kaffe med dopp (= bullar och kakor från bageriet nära vår lägenhet) smakade bra.

2021-07-20 Anklam - Marienkirche

Från stranden körde vi vidare mot Heringsdorf där vi tänkt gå ut på en pir som sträcker sig mer än 500 meter ut i Östersjön. Men det började regna från ett blygrått moln, så vi hoppade över piren och körde till hansestaden Anklam på fastlandet istället. Trafiken på Usedom var helt otroligt tät och det myllrade av människor över allt, det verkade som alla tyskar sökt sig till stränderna på ön fastän det regnade.
I Anklam var det lugnt och solen sken igen. Vi parkerade utanför Marienkirche.

Kyrkan är känd för sina vackert dekorerade åttakantiga pelare.

2021-07-20 Anklam - Steintor

Stenporten var en del av Anklams medeltida försvarsanläggning, den är 32 meter hög.

2021-07-20 Anklam - Otto Liliental

Otto Lilienthal (1848-1896) föddes i ett hus som låg på den här platsen. Han ansåg fåglarnas flykt som en förebild för flygkonsten. Lilienthal byggde en rad glidflygplan och var den förste som flög enligt principen "tyngre än luften". Han utförde mer än 2000 flygförsök med glidflygplan utan motor. Den längsta flygningen var drygt 300 meter.

2021-07-20 Schwedenmühle

Kvarnen byggdes 1728 och var den första av holländsk typ i Anklam. Under stadens svensktid fanns en rättssal i Schwedenmühle, där rättspraxis enligt svensk-pommerska lagar tillämpades. Kvarnen var i drift till 1920. 1958 tog man bort huven och vingarna på grund av förfall.

2021-07-20 Anklam

Vy över Anklam med floden Peene i förgrunden.

2021-07-20 Eldena klosterruin

Klostret, som ligger i utkanten av Greifswald, var en del av Cisterciensorden från dess inrättande 1199 och fram till reformationen 1535. Byggnaden skadades svårt under trettioåriga kriget och förföll under den följande svenska perioden 1648–1815.

Eldena är känt från flera av den tyske romantiske konstnärens Caspar David Friedrichs målningar,

2021-07-21 Greifswald - Pommersches Landesmuseum

Först på dagens lista stod ett besök på Pommersches Landesmuseum. Vi var främst intresserade av den tid då Pommern var under svensk överhöghet 1648 - 1815 och av den tyske konstnären Caspar David Friedrichs målningar.

2021-07-21 Pommersches Landesmuseum - Sveriges riksvapen

En hel avdelning var ägnad åt den svenska tiden 1648-1815. Mycket handlade om 30-åriga kriget 1618-1648 och sju-års kriget 1756-1763. Under tiden 1618-1763 var Pommern i krig 46 år. Tiden 1763-1815 var fredstid och den kallades de lyckliga åren.

2021-07-21 Pommersches Landesmuseum - Drottning och Kungar

I ett särskilt rum fanns två till tre meter höga porträtt av en svensk drottning och fem svenska kungar. Lovisa Ulrika, Karl XII, Karl X Gustav, Gustav III, Adolf Fredrik, och Fredrik I.

2021-07-21 Pommersches Landesmuseum - tavla

Caspar David Friedrich. Klosterruinen Eldena i Jättebergen. 1830/1834. Olja på duk.

Caspar David Friedrich. Neubrandenburg. 1816/1817. Olja på duk.

Caspar David Friedrich. Nedåtgående kvinna med ljus. Omkring 1825. Olja på duk.

2021-07-21 Pommersches Landesmuseum - tavla

Caspar David Friedrich. Till ljuset uppåtgående kvinna. Omkring 1825. Olja på duk.

2021-07-21 Caspar David Friedrich

På en gångväg mellan Markplatz och domkyrkan står ett minnesmärke över Caspar David Friedrich. Han föddes 5 september 1774 i Greifswald i Svenska Pommern och dog 7 maj 1840 i Dresden. CDF var en tysk konstnär och en av romantikens mest berömda landskapsmålare.
- zu danken is den Spendern -

2021-07-21 Greifswald - Markplatz

Det röda huset är Rathaus. Till vänster syns domkyrkans torn i bakgrunden.
På en av restaurangerna på Markplaz åt vi en riktigt god vegoburgare: aubergine, tomat, lök, mozarella.

2021-07-21 Greifswald - domkyrkan St Nikolai

Invändigt var domkyrkan intetsägande. Väggar och pelare var vitmålade. Det fanns inga utsmyckningar alls.

På en av domkyrkans ytterväggar fanns denna bronsrelief av Gustav II Adolf.
- GUSTAV ADOLPH
- SVERIGES KONUNG
- DEN EVANGELISKA TRONS RÄDDARE

2021-07-21 Greifswald - domkyrkan St Nikolai

Vi var tvungna att bestiga domkyrkans torn, 262 trappsteg, 60 meter upp. Första delen var en trång spiraltrappa i sten, sista delen branta trätrappor och trånga passager.

Halvvägs upp passerade vi de stora kyrkklockorna.

Utsikt från tornet. I mitten till höger syns det röda rådhuset vid Markplatz . Kyrkan i övre kanten är Marienkirche.

2021-07-21 Greifswald - Marienkirche

När vi klättrat ner från domkyrkans torn gick vi till Markplatz och stärkte oss med var sin alkoholfrei weizenbier. Sedan fortsatte vi till Marienkirche som var betydligt färgstarkare än domkyrkan.

2021-07-22 Lübeck - vid floden Trave i väntan på båten

Efter tre nätter i Greifswald körde vi först till Wismar. I hamnen åt vi Lachsbrötchen och drack Lübzerpils innan vi fortsatte resan mot Lübeck. En båttur på floden Trave har vi talat om i många år men det har alltid kommit något i vägen, men nu ska det bli av!

2021-07-22 Lübeck - båttur på Trave

Stadsporten Burgtor (till höger i bilden) och bron Hubbrücke med sitt brotorn i nygotisk stil. Bakom Hubbrücke syns underdelen av Burgtorbrücke.

Lübecks många kyrktorn och en lyftkran sett från hamnen i motljus.

Klughafenbrücke är den nyaste bron.

2021-07-22 Lübeck - båttur på Trave

Vi mötte en och annan pråm på floden.

Domkyrkans två torn.

Mühlentorbrücke.

Trappgavlade hus längs Trave och domkyrkans två torn.

Kyrkan St Petri med ett torn och St Marien med två.

2021-07-22 Lübeck - båttur på Trave

Alte Saltzspeicher - Gamla Saltlager - vid Ober Trave. Framför båten på bilden syns Holstenbrücke. Här steg vi av och gick till fots mot vårt hotell Alte Speicher för att checka in.

2021-07-22 Lübeck - Holstenbrücke och Holstentor

Bilar på Holstenbrücke med Holstentor i bakgrunden. Från Holstenbrücke hade vi bara några hundra meter till vårt hotell.
På kvällen gick vi till Blockhaus som är vårt favoritställe i Lübeck när vi ska äta gott.

2021-07-23 Öresundsbron

Efter en stärkande frukost körde vi till Heiligenhafen. På Calles handlade vi diverse alkoholhaltiga drycker och på Getränkemarkt intill handlade vi diverse alkoholfria drycker.
När vi kom till färjeläget i Puttgarden var där inga bilköer så efter en kort väntan kunde vi köra på färjan.
Vi ska inte köra hem idag utan vi ska hälsa på Eva-Marie och Roland i Svedala och där ska vi också övernatta.