Reslundh

2021-07-09 -- 2021-07-09 Pilane & Akvarellmuséet


2021-07-09 På väg över Tjörnbron

Vi bestämde oss för att åka till Pilane och Akvarellmuséet när vi vaknade. Enligt väderprognosen skulle det vara fint väder på Tjörn fram till klockan fyra.

 


2021-07-09 Big

Patinerad brons, Erwin Wurm Österrike

 


2021-07-09 Fat Convertible

Lackerad aluminium, Erwin Wurm Österrike

GPS saknas 


2021-07-09 Reflections on the Presence of Time

Patinerad brons, Maria Miesenberger Sverige

 


2021-07-09 Venice Sleeper

Järnvägsslipers, Sean Scully Irland

 


2021-07-09 Moor Shadow Stack

Cortenstål, Scean Sully Irland

 


2021-07-09 Stainless Steel Stack

Rostfritt stål, Sean Scully Irland

 


2021-07-09 Zink Tanks

Galvaniserade vattentankar, Sean Scully Irland

 


2021-07-09 Air Cage

Cortenstål, Sean Scully Irland

 


2021-07-09 Himmel lätt och tung som bly / kärna

Gamla lantbruksredskap, Jenny Carlsson Sverige

 


2021-07-09 Learning to Fly

Cortenstål, Coderch & Malavia Spanien

 


2021-07-09 Giant of Salt

Patinera polyester, Cortenstål, Coderch & Malavia Spanien

 


2021-07-09 Earth

Patinerad brons, Ida Koitila Sverige

 


2021-07-09 Spring

Brons, Tony Craig Storbritannien

 


2021-07-09 In Paraise of Subtleties

Keramik, Elsa Binder Ekedahl Sverige

GPS saknas 


2021-07-09 Anna

Glasfiber/marmorpulver, Jaume Plensa Spanien

 


2021-07-09 Tower with Two Holes

Cortenstål, Sean Scully Irland

 


2021-07-09 Hålkort

När vi sett alla konstverkan hämtade vi kaffekorgen i bilen och satte oss i skuggan (26 grader!) under en ek vid Pilanes gravfält. Kaffe och hembakade bullar smakade förträffligt. Årets utställning på Pilane var inte den bästa vi sett, för många fyrkantiga lådor.

 


2021-07-09 Akvarellmuséet - Hundertwasser

Friedensreich Hundertwasser (från början Friedrich Stowasser), född 15 december 1928 i Wien, död 19 februari 2000 på RMS Queen Elizabeth 2 i Stilla havet nära Nya Zeeland, var en österrikisk bildkonstnär och formgivare. I enlighet med en sista önskan jordfästes han den 3 mars 2000 på sin tomt i Kawakawa i vad han själv hade gett namnet De Lyckliga Dödas Trädgård. Till största delen självlärd var Hundertwasser okuvlig i sin konstnärliga vision.

 


2021-07-09 Del av ångbåt

1950, St Mandé/Seine, blandteknik

 


2021-07-09 Solnedgång i Österrike

1955, Grabelsdorf/Carinthia, blandteknik

 


2021-07-09 Blödande hus

1952, Wien, blandteknik.
"Här har jag målat en skyskrapa för att bevisa att till och med skyskrapor går bra om de är individuella och fulla av liv. Fönstren är fyllda av olika elixir. De glittrar och blöder i komplementfärgerna rött och grönt, blått och orange. Huset är en levande organism som känner glädje och sorg. Huden, ytterväggarna, blöder som människohud.

 


2021-07-09 Människor ("komplement till träd")

1949, St Mandé/Seine, akvarell och kol.
"Människan har tre hudar: Hon föds i den första, den andra är hennes klädsel och den tredje är fasaden till hennes hus. "

 


2021-07-09 Självporträtt

1951, Marrakesh, akvarell

 


2021-07-09 Greklands ände

1980, Tlaquepaque, väv, vävare: Theo Riedl

 


2021-07-09 Kommunist med vingar

1974, Tonala, väv i ull, vävare: Rafael Morquecho

 


2021-07-09 Destination för det gröna molnet

1974, Tonala, väv i ylle, vävare: Gobelinus Riedl.
"Jag föreställer mig spiralen som något vegetativt, med utbuktningar där linjerna tjocknar eller smalnar, ungefär som årsringarna i ett träd, men med den skillnaden att de inte är koncentriska ringar utan en spiral.".

 


2021-07-09 Det jag fortfarande inte vet

1960, La Piquadiére, blandteknik.
"Spiralen är en symbol för livet och döden. Spiralen befinner sig i den skärningspunkt där livlös materia förvandlas till liv. Jag är övertygad att det också är religiöst förankrat, och det bekräftar också vetenskapen att livet måste börja någonstans och att vi utvecklats ur livlös materia"

 


2021-07-09 Närbild av oändlighet - Tagores sol

1994, Wien, blandteknik.
"Min spiral växer och dör vegetativt - alltså vindlar sig spiralen fram som en flod, enligt de lagar som styr hur växter växer. Den får ta sin egen bana och jag följer med. På så sätt slipper jag misstag."

 


2021-07-09 Skägget är den skallige mannens gräs

1961, La Piquadiére, blandteknik.
"Huvudena i mitt måleri bestod ju redan av jordlager så det var helt logiskt att det skulle växa gräs i jorden."

 


2021-07-09 Gula hus - det gör ont att vänta på kärleken när den är någon annanstans

1966, Venedig, blandteknik

 


2021-07-09 Gult testamente

1971, Bremen, silkscreen i 22 färger över silverfolie på kartong

 


2021-07-09 Rätten att drömma

1986, Kyoto, japanskt träsnitt.
"Drömmar är människans yttersta tillflykt där hon kan söka skydd och återhämta sig. Att krossa drömmar är att ta ifrån människan hennes rötter och framtid så att hon inte längre har något att längta efter. Människan livnär sig på drömmar. I vårt rationella samhälle fråntas människan ständigt sina drömmar. Det är ett brott eftersom skapande förutsätter drömmar."

 


2021-07-09 Rädda regnet - varje regndroppe är en kyss från himlen

1983

 


2021-07-09 Hunderwasser med sin linjal

1985, foto: Gerhard Krömer.
"Den raka linjen är ogudaktig och omoralisk."

 


2021-07-09 MOP Mashima förbränningsanläggning

Foto, byggt 1997 - 2001.
Hundertwasser målade storslagna bilder, ritade hus och skapade fantasifulla stadslandskap som var färgrika, gröna och vibrerande av liv. Han visualiserade den gröna staden, som ett människovänligare alternativ till de gråa rätvinkliga betongfasaderna.

 


2021-07-09 Förskola i Heddernheim

Foto, byggt 1988 - 1995

 


2021-07-09 Det gröna citadellet i Magdeburg

Foto, byggt: 2003-2005